لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

ادامه جستجو برای یافتن مظنونان حوادث بریتانیا


به گفته مقامات بریتانیایی، رهبر این عملیات «تروریستی» فراری است و هنوز دستگیر نشده است.
به گفته مقامات بریتانیایی، رهبر این عملیات «تروریستی» فراری است و هنوز دستگیر نشده است.

پلیس بریتانیا شش نفر مظنون را در ارتباط با حمله انتحاری در گلاسکو و خودروهای بمب گذاری شده در لندن دستگیر کرده است و در جستجوی سه نفر دیگر از اعضای یک سلول تروریستی مرتبط با القاعده است.


به نوشته روزنامه گاردین چاپ لندن، مقامات ضد تروریست بریتانیا معتقدند یک «سلول تروریستی» که قصد کشتار دستجمعی در لندن و گلاسکو را داشته، حداقل دارای هشت عضو است.


این مقامات افزودند که رهبر این عملیات تروریستی فراری است و هنوز دستگیر نشده است.


دو نفر از پنج مظنون دستگیر شده پزشک هستند و به نظر می رسد هیچیک از مظنونان، تابعیت بریتانیایی ندارند. یکی از بازداشت شدگان زنی ۲۷ ساله است.


دو نفر از پنج مظنون دستگیر شده پزشک هستند و به نظر می رسد هیچیک از مظنونان تابعیت بریتانیایی ندارند. یکی از بازداشت شدگان زنی ۲۷ ساله است.

مقامات ضد تروریست اسکاتلند یارد اعلام کردند که احتمال حملات دیگری وجود دارد.


به نوشته روزنامه انگلیسی ساندی تایمز، مقامات بریتانیایی این شایعه را که دو هفته پیش آمریکا به بریتانیا هشدار داده بود نقشه ای برای حمله به فرودگاه گلاسکو وجود دارد، را رد کردند.


این روزنامه می افزاید: این نگرانی وجود دارد که تروریست ها در واقع افراد مظنونی هستند که در ارتباط با تروریسم از سوی مقامات بریتانیایی در هفته های گذشته بازجویی و سپس آزاد شدند.


هفت نفر از این افراد پس از آزادی ناپدید شدند ولی گمان می رود که بریتانیا را ترک کرده اند.


براون: بريتانيا درگير مبارزه با وابسته های القاعده است


گوردون براون، نخست وزير جديد بريتانيا در رابطه با تحولات اخیر گفت که کشورش درگير مبارزه با کسانی است که با گروه القاعده همکاری دارند.


گوردون براون: ما همه قدرت خود را بکار خواهيم گرفت تا از زندگی مردم حفاظت کنيم. ما تسليم نخواهيم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد.

آقای براون که خطاب به مردم بريتانيا و در يک گفت وگوی تلويزيونی سخن می گفت اظهار داشت: بريتانيايی ها بايد درک کنند که تهديد تروريستی عليه کشور، «طولانی مدت و پايدار» خواهد بود.
وی افزود: «واضح است که ما در حال مبارزه با افرادی هستيم که با القاعده مرتبط هستند.»


نخست وزير بريتانيا اظهار داشت: «ما همه قدرت خود را بکار خواهيم گرفت تا از زندگی مردم حفاظت کنيم. ما تسليم نخواهيم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد. به هيچ کسی هم اجازه نمی دهيم تا روش بريتانيايی زندگی ما را از بين ببرد.»


آقای بروان گفت: من از همه مردم بريتانيا می خواهم که هشيار باشند و از پليس و همه مقامات حمايت کنند...و مطمئنم که آنها کنار يکديگر متحد، ثابت قدم و قوی باقی خواهند ماند.


وی افزود که ما همه قدرت خود را بکار خواهيم گرفت تا از مردم حفاظت کنيم. ما تسليم نخواهيم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد و به هيچ کسی هم اجازه نمی دهيم تا شيوه بريتانيايی زندگی ما را از بين ببرد.


ارتباط انفجار فرودگاه گلاسکو با حوادث لندن


پليس بريتانيا معتقد است که انفجار در فرودگاه گلاسگو ارتباط مستقيمی با حادثه روز جمعه لندن دارد که در جريان آن نيروهای امنيتی دو خودروی بمبگذاری شده را در اين شهر کشف و خنثی کردند.


ويلی رای، افسر ارشد پليس به خبرنگاران گفت که « به نظر ما حادثه گلاسکو ارتباط مستقيمی با حوادث رخ داده در بريتانيا دارد.»


وی افزود: «شباهت های روشنی ميان اين دو واقعه وجود دارد و از نظر ما اين حادثه يک اقدام تروريستی است.»


به گفته وی، «مردی که به شدت سوخته بود يک وسيله مشکوک با خود حمل می کرد که بدنبال کشف آن بيمارستان محل بستری وی به سرعت تخليه شد.»


اين حمله ۳۶ ساعت پس از وقايع لندن و کشف خودروهای بمبگذاری شده در اين شهر رخ داد. هنوز هيچ گروه يا شخصی مسئوليت اين حملات را به عهده نگرفته است ولی پليس احتمال می دهد که مجموعه اين اقدامات کار گروه القاعده باشد.


همزمان ايالات متحده اعلام کرد که سطح تدابير امنيتی را در فرودگاه های اين کشور افزايش خواهد يافت، اگرچه سطح تهديد تروريستی در حالت عادی باقی خواهد ماند.


دولت استراليا نيز روز يکشنبه به شهروندان اين کشور که قصد سفر به بريتانيا را دارند، هشدار داد. وزارت امور خارجه اين کشور اعلام کرد کسانی که قصد سفر به بريتانيا را دارند بايد به شدت مراقب باشند.


XS
SM
MD
LG