لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

میلیبند: رهبری ایران در مقابل انتخاب روشنی قرار دارد


ملیبند:ما از این که ایران کشوری ثروتمندی شود حمایت می کنیم ولی این کشور حق بی ثبات کردن منطقه را ندارد.
ملیبند:ما از این که ایران کشوری ثروتمندی شود حمایت می کنیم ولی این کشور حق بی ثبات کردن منطقه را ندارد.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه جدید بریتانیا روز دوشنبه در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز موضع این کشور در قبال برنامه هسته ای ایران را بیان کرد.


دیوید میلیبند گفت: «ما از این که ایران کشور ثروتمندی شود حمایت می کنیم ولی این کشور حق بی ثبات کردن منطقه را ندارد.»


دیوید میلبند، ۴۱ ساله، که از جوانترین وزیران امور خارجه تاریخ بریتانیا به شمار می رود در مورد برنامه هسته ای ایران گفت: ایران این حق را دارد که کشوری «در امان» و «ثروتمند» شود ولی این به این معنی نیست که ایران موجب راه اندازی مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه شده و همسایگان خود را بی ثبات نماید.


وی افزود که ایران با قبول پیشنهاد اروپا می تواند امتیازات زیادی به دست بیاورد و اگر از خواسته جامعه بین المللی سرپیچی کند تحریم ها در انتظار این کشور خواهد بود.



ما آماده ايم که با شرکای بين المللی خود درباره قطعنامه سوم همکاری کنيم. ما معتقديم اين بسيار مهم است که جامعه بين المللی درباره این مسئله روشن و متحد باقی بماند. پیشنهاد بسیار روشنی در مقابل ایران بر روی میز است.
وزیر امور خارجه بریتانیا

آقای ملیبند گفت: «دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بسیار مهم است و رهبری ایران در مقابل انتخاب بسیار روشنی قرار دارند.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کند که باید سیاست موجود در مقابل ایران را، که قادر به راه اندازی ۳۰۰۰ سانتریفوژ و تولید مواد هسته ای لازم تا یک سال دیگر برای تولید بمب است، تغییر داد، گفت: «ما آماده ايم که با شرکای بين المللی خود درباره قطعنامه سوم همکاری کنيم. ما معتقديم اين بسيار مهم است که جامعه بين المللی درباره این مسئله روشن و متحد باقی بماند. پیشنهاد بسیار روشنی در مقابل ایران بر روی میز است.»


وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «آنچه ما می خواهیم پیدا کردن یک راه حل غیر نظامی برای بحران هسته ای ایران است. ما به سختی در تلاش هستیم که راه حلی غیر نظامی برای این مساله پیدا کنیم.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید که مردم این گفته شما را این گونه تعبیر کنند که تمامی راه حل ها در مورد مساله هسته ای ایران هنوز بر روی میز است، گفت: «من امیدوارم مردم با دقت به کلماتی که من بیان کردم نگاه کنند و نه به آنچه من نگفتم.»



دیوید میلیبند در مورد نقش ایران در حمله به سربازان بریتانیایی در بصره گفت که «هر گونه نشانی از دخالت ایران در این امر موجب تاسف خواهد بود.»


وی افزود: کشورهای منطقه باید از ایجاد ثبات حمایت کنند و نه آن که موجب نا امنی و حتی مرگ شود.


وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: همانطور که پیشتر گفتم ایران حق دارد کشوری ثروتمند و مورد احترام در آینده شود ولی حق ندارد به عنوان نیروی بی ثباتی عمل کند.


XS
SM
MD
LG