لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

انتقاد شدید دبیرکل سازمان ملل از طرح خانه‌سازی اسرائیل


بان گی - مون
بان گی - مون
بان گی - مون، دبيرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه، دوم تیرماه، از تصميم مقامات اسرائيلی برای اجرای طرح خانه‌سازی در بيت‌المقدس شرقی و تخريب منازل فلسطينی‌ها سخت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دبيرکل سازمان ملل با انتشار بيانيه‌ای از تصميم مقامات شهرداری اسرائيل برای به اجرا گذاشتن طرح خانه‌سازی در بيت‌المقدس شرقی و توسعه شهرک‌های يهودی‌نشين در منطقه سيلوان ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه خانه‌سازی در این منطقه را برخلاف قوانین بین‌المللی و خواسته ساکنان فلسطینی منطقه می‌داند.

مقامات شهرداری اسرائیل روز دوشنبه گذشته تصمیم گرفتند که ۲۰ خانه متعلق به فلسطینی‌ها واقع در بیت‌المقدس شرقی را تخریب کنند.

در حالی که آمریکا بارها از اسرائیل خواسته است تا توسعه شهرک‌سازی را متوقف کند، تصمیم اخیر مقامات شهرداری در بیت‌المقدس می‌تواند اختلاف بین آمریکا و اسرائیل را تشدید کند و فشار را بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، افزایش دهد.

در بیانیه دبیرکل سازمان ملل به اسرائیل یادآوری شده است که این مسئولیت دولت این کشور است تا از اقداماتی که تنش در اورشلیم را افزایش می‌دهد جلوگیری کند.

حدود دو ماه پیش نیز دبیرکل سازمان ملل در اظهارنظری نادر در دیدار با اعضای شورای امنیت این سازمان اقدام اسرائیل به ساخت یک پروژه خانه‌سازی دیگر در بیت‌المقدس شرقی را «غیرقابل قبول» خواند.

بیانیه تازه سازمان ملل در حالی صادر شده است که دولت اسرائیل اخیرا به خاطر حمله به کاروان کمک‌رسانی به غزه مورد انتقاد شدید جامعه بین‌الملل قرار گرفته است.

به دنبال بالا گرفتن فشارهای بین‌المللی علیه اسرائیل، کابینه امنیتی این کشور تصمیم گرفت از میزان محاصره نوار غزه کاسته و اجازه ورود کالاهای مورد نیاز مردم غزه را به این منطقه بدهد.

محمود عباس پیشتر اسرائيل را متهم کرد که در تلاش است تا هويت عربی اورشليم را از طريق «پاک‌سازی قومی» از بين ببرد.

رئيس حکومت خودگران فلسطينی تاکيد کرده است که بیت‌المقدس (اورشليم) شرقی پايتخت کشور آينده فلسطينی خواهد بود. محمود عباس گفت: «ما هميشه گفته‌ايم که اورشليم جواهر تاج ماست.»
XS
SM
MD
LG