لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

بان کی مون خواستار اتحاد جناح های فلسطینی شد


بان کی مون
بان کی مون
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، جناح‌های فلسطينی را با هدف پیشرفت در مذاکرات صلح با اسرائیل، و عملی شدن ساير هدف‌های مهم فلسطينی‌ها، از جمله استقلال فلسطين به اتحاد فرا خواند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دور ديگری از مذاکرات آشتی ملی فلسطينی‌ها به تعویق افتاده است.

دبيرکل سازمان ملل جمعه در سخنرانی در وين، به مناسبت سی امين سال برپایی دفتر سازمان ملل در کشور اتريش گفت: «فلسطينی‌ها بايد به وحدت و اتحاد برسند و همدلی ميان آنها برای پيشبرد صلح اهميت اساسی دارد».

بان کی مون طرح صلح اتحاديه عرب را «سنگ بنا» برای به حرکت در آوردن دوباره گفتگوهای صلح خاورميانه توصيف کرد، و ارزيابی کرد که محمود عباس و سران تشکيلات خودگردان فلسطینی، (پس از حدود هفت ماه وقفه در تماس‌های سياسی با دولت اسرائيل) دوباره با اسرائيلی‌ها پشت ميز مذاکرات بنشينند.

دبيرکل سازمان ملل از تکاپوهای دولت آمريکا برای از سرگيری تماس‌های سياسی ميان دولت اسرائيل با تشکیلات خودگردان فلسطینی پشتيبانی کرد، و گفت به «تلاش‌های باراک اوباما ايمان دارد، و ماحصل اين کوشش‌ها، مثبت خواهد بود».

جنبش فتح که بر کرانه باختری تسلط دارد و سازمان اسلامگرای حماس که از سه سال و سه ماه پيش، تسلط يکجانبه بر باريکه غزه را در دست خود حفظ کرده، همچنان با يکديگر اختلافات عميقی دارند.

حماس در ژوئن ۲۰۰۶ پس از درگیری های شدید که بيش از ۱۳۰ کشته و صدها زخمی برجای نهاد، سازمان فتح را از قدرت در غزه بيرون راند و از آن زمان، دو دولت جداگانه فلسطينی؛ يکی در غزه و ديگری در کرانه باختری حاکم بوده است.

قرار بود دور جديد از مذاکرات آشتی ملی فلسطينی ۲۵ اوت، سوم شهريور در قاهره از سرگرفته شود. اما مصر که می‌بايست ميانجی و ميزبان مذاکرات باشد، در پی لجاجت‌های دو طرف، ظاهراً اعلام کرد که «به دليل ماه رمضان» اين مذاکرات را به موعدی ديگر موکول می‌کند. با این حال هيچ موعد تازه‌ای برای مذاکرات معين نشده است.

نيروهای امنيتی حماس در ماه‌های اخير صدها نفر از اعضا و فعالان جنبش فتح در باريکه غزه را دستگير کرده، و حتی مانع از رفتن اعضای فتح برای شرکت به مجمع عمومی فتح در اوئل اوت به بيت‌اللحم در کرانه باختری شدند.

نيروهای وفادار به محمود عباس نيز صدها نفر از فعالان حماس را که به گردآوری اسلحه و مهمات زيادی در کرانه باختری اقدام کرده بودند، در ماه‌های اخير دستگير کرده‌اند. فتح می‌گويد «حماس در صدد است تا کودتای غزه را در کرانه باختری نيز تکرار کند».

با وجود اين، در هفته نخست ماه رمضان، طرفين شماری از دستگيرشدگان جناح مقابل را آزاد کردند.

اين اختلافات دامنه دار در حالی است که قرار است کمتر از چهار ماه ديگر انتخابات شورای قانونگذاری فلسطينی در غزه و کرانه باختری برگزار شود. اما حماس از اينک می‌گويد که «فرصت کافی» باقی نمانده و «تا برای همه اختلافات داخلی راه حل به دست نيايد، امکان نخواهد داد که انتخابات در غزه را برگزار کند».
XS
SM
MD
LG