لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

گاردین: آمریکا برای افغانستان نخست وزیر تعیین می‌کند


یک سرباز آمریکایی در افغانستان
یک سرباز آمریکایی در افغانستان
گاردين اعلام کرد طبق اطلاعاتی که اين روزنامه به دست آورده دولت آمريکا و متحدان اروپايی‌اش برای جلوگيری از فساد مالی دولت افغانستان خواستار انتصاب يک نخست وزير در کابينه حامد کرزی هستند.

به گزارش اين روزنامه بريتانيايی، مقامات آمريکايی و اروپايی از فساد و ناکارآمدی دولت افغانستان مايوس شده‌اند، ولی اکثر آنها معتقدند که گزينه ديگری در مقابل حامد کرزای وجود ندارد و وی در انتخابات رياست جمهوری اوت آينده (تابستان) پيروز می‌شود.

گاردين می‌افزايد انتصاب يک نخست وزير يا يک مقام بلندپايه از سوی واشينگتن و متحدانش به چالش کشيدن مستقيم آقای کرزی است.

گاردين می‌نویسد که اين تصميم جديد آمريکا و متحدانش پس از رئيس جمهور شدن باراک اوباما و در جهت تغيير سياست واشينگتن در قبال افغانستان و پاکستان گرفته شده است.

اين روزنامه بريتانيايی می‌افزايد که مقامات غربی می‌خواهند انتقال منابع مالی از کابل به ولايت‌های افغانستان را تحت کنترل خود قرار دهند.

يک ديپلمات غربی که نخواست هويتش فاش شود به گاردين گفته است اگر قرار باشد ما به حمايت خود از کرزی ادامه دهيم، دولت افغانستان بايد فساد مالی را کاهش دهد. «فساد مالی در اين کشور وحشتناک است.»

يک ديپلمات ديگر به گاردين گفت گزينه‌های ديگر در مورد حامد کرزی بررسی شده، ولی به جايی نرسيده است. «ما نمی‌توانيم مطمئن شويم که شخص ديگری در راس دولت افغانستان وضعيت را ۱۰ برابر بدتر نمی‌کند.»

به نوشته گاردين، طرح‌های جاه‌طلبانه سابق دولت آمريکا در زمان جرج بوش برای مبدل کردن افغانستان به يک دمکراسی ديگر چندان در سخنان مقام‌های آمريکايی مطرح نيست و اين کشور می‌خواهد که افغانستان بار ديگر مبدل به پايگاهی برای القاعده نشود.

در همين حال باراک اوباما بارها گفته است درصدد است تا با ايران در مسائل مختلف تعامل کند و دعوت به کنفرانس بين‌المللی افغانستان می‌تواند سرآغاز اين رويکرد جديد بين تهران و واشينگتن باشد.

به پيشنهاد هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، قرار است اين کنفرانس در ۳۱ ماه مارس با مشارکت سازمان ملل متحد، همسايگان افغانستان و قدرت‌های جهانی برگزار شود.
XS
SM
MD
LG