لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

نشست ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران برگزار می شود


ایران پرونده اتمی خود را مختومه می داند. عکس از (EPA)
ایران پرونده اتمی خود را مختومه می داند. عکس از (EPA)

مقامات غربی می گويند که ديپلمات های ارشد کشورهای ۵+۱روز دوشنبه گردهم می آیند تا در اين مورد که چه اقداماتی باید در خصوص برنامه اتمی ايران انجام گيرد، با يکديگر مذاکره کنند.


ديدار نمايندگان کشورهای ۵+۱ يعنی پنج عضو دائمی شورای امنيت-آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين همراه با آلمان، پس از آن صورت می گيرد، که محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه، گزارش خود را در مورد برنامه هسته ای ايران منتشر کرد.


گزارش آقای البرادعی موجب واکنش های ضد و نقیض در ایران و کشورهای غربی شد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه گفت: «در صورت صدور قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران، براساس محتوا و ماهيت آن، تهران تصميمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.»


  • «در صورت صدور قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران، براساس محتوا و ماهيت آن، تهران تصميمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

محمد علی حسينی، بدون اشاره به جزييات اين «تصميمات» افزود: «توصيه ايران به اعضای گروه ۵+۱، داشتن رويکردی واقع بينانه درقبال اقدامی است که می خواهند انجام دهند.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون دو قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسانده است و از تهران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را متوقف کند.


جمهوری اسلامی از اجرای خواست این شورا سر باز زده و برنامه اتمی اش را صلح آمیز دانسته است.


بدنبال گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، آمریکا اعلام کرد که این گزارش دلیل خوبی برای تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی است.


آقای برادعی در گزارش خود گفته است : «ايران به پرسش های آژانس درباره فعاليت های هسته ای گذشته اش، پاسخ داده اما از پاسخ به سوال های مربوط به تحقيقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمايش با مواد منفجره با حساسيت بالا خودداری کرده است که موجب نگرانی شديد است.»


وی افزوده است: «تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در اين باره دريافت نکرده باشد و ايران نيز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمينان بگويد که ماهيت برنامه هسته ای ايران مسالمت آميز است.»


در حالی که مقامات ايرانی اين گزارش را دليلی بر حقانيت ايران دانسته و پرونده هسته ای اين کشور را مختومه دانسته اند، کاندوليزا رايس گفته است :«اين گزارش ثابت می کند هرچند ممکن است ايرانی ها تلاش کرده اند تا برخی از مسائل گذشته را روشن سازند ولی با توجه به فعاليت های کنونی و پرسش ها درباره فعاليت های گذشته آنها، اين کافی نيست.»


وی افزود: سازمان ملل دليلی فوری برای تصويب تحريم ها عليه ايران را دارد.


اولمرت خواستار تحريم های جديد شد


در هیمن حال، اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل روز دوشنبه اعلام کرد که گزارش آژانس نشان می دهد ايران همچنان در پی ساختن بمب اتمی است و خواستار تصويب تحريم های جديد شورای امنيت عليه تهران شد.


نخست وزير اسرائيل اين سخنان را به خبرنگارانی گفت که وی را در سفرش به ژاپن همراهی می کردند.


آقای اولمرت روز دوشنبه در اولين سفر خود به عنوان نخست وزير اسرائيل برای ديداری چهار روزه وارد توکيو شد.



اهود اولمرت با اشاره به گزارش تازه آژانس درباره برنامه اتمی ایران می گوید: «حقيقت اساسی تغيير نکرده است. آنها نقشه ای برای ساختن سلاح های غير متعارف دارند و اين امر بايد متوقف شود.»

وی قرار است که روز پنجشنبه در توکیو با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نیز ديدار کند.


به گزارش رويترز، اهود اولمرت در مورد گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ايران گفت: «حقيقت اساسی تغيير نکرده است. آنها نقشه ای برای ساختن سلاح های غير متعارف دارند و اين امر بايد متوقف شود.»


نسل تازه ای از سانتريفوژها


در تحول دیگری، تهران روز يکشنبه اعلام کرد که نسل تازه ای از سانتريفوژها يا دستگاه های گريز از مرکز برای غنی سازی اورانيوم را در دست مطالعه و بررسی دارد.


ديپلمات های مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته های گذشته گفته بودند که ۱۰ سانتريفوژ IR-۲ در ايران فرآوری مقاديری اندک از گاز هگزافلوريد اورانيوم را در روندی که مي تواند به توليد سوخت برای نيروگاه هسته ای يا مواد شکافتنی برای سلاح بيانجامد آغاز کرده اند.


سانتريفوژهای جديد IR-۲ بيش از دو برابر دستگاه های گريز از مرکزی که اينک ستون فقرات برنامه هسته ای ايران را تشکيل مي دهند، توان غنی سازی اورانيوم دارند.


جواد وعيدی، معاون امنيت بين الملل دبير شورايعالی امنيت ملی ايران، روز يکشنبه گفت: امروز نه تنها سه هزار سانتريفيوژ در نطنز غني سازی اورانيوم را انجام می دهد بلکه روی نسل جديد سانتريفيوژها کار می شود.


XS
SM
MD
LG