لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

رویترز: کاهش میزان ضمانت‌های صادرات آلمان به ایران


دولت آلمان به دليل تحريم های آمريکا عليه ايران، از شرکت های آلمانی خواسته است تا از ميزان معاملات خود با ايران بکاهند
دولت آلمان به دليل تحريم های آمريکا عليه ايران، از شرکت های آلمانی خواسته است تا از ميزان معاملات خود با ايران بکاهند
به گزارش خبرگزاری رويترز، آلمان ميزان ضمانت های صادرات به ايران را در سال ۲۰۰۸ ميلادی به ميزان چشمگيری کاهش داده است.

رويترز می گويد براساس ارقامی که اين خبرگزاری روز سه شنبه، از وزارت اقتصاد آلمان به دست آورده، ارزش ضمانت های جديد صادرات آلمان به ايران در سال ۲۰۰۷ ميلادی بيش از ۵۰۳ ميليون يورو بود، اما اين رقم در سال ۲۰۰۸ ميلادی به ۱۳۳ ميليون يورو کاهش يافته است.

آلمان در سال های اخير يکی از بزرگ ترين صادرکنندگان کالا به ايران بوده است، اما دولت آلمان به دليل تحريم های آمريکا عليه ايران، از شرکت های آلمانی خواسته است تا از ميزان معاملات خود با آن کشور بکاهند.

چند ماه پيش مجله آلمانی اشپيگل گزارش داده بود که دولت اين کشور می خواهد شرکت های انرژی، مؤسسات مالياتی و بانک های اين کشور را متقاعد به قطع رابطه با تهران کند.

اين مجله افزوده بود که وزارتخانه های دارايی و اقتصاد آلمان قرار است با نمايندگان شرکت ها و مؤسسات مالی آلمان در اين زمينه مذاکره و گفت و گو کنند.

خبر کاهش ميزان ضمانت‌های صادراتی به ايران در حالی گزارش شده که عليرضا شيخ عطار، سفير ايران در آلمان، در حاشيه ديدار اخير گرهاد شرودر -صدر اعظم پيشين آلمان- از ايران گفته بود: « آلمانی ‌ها به خاطر منافع خود، که بيشتر اقتصادی است، علاقه مند به بهبود روابط ايران و آمريکا هستند.»

گرهاد شرودر صدراعظم سابق آلمان اخيرا به ايران سفر کرد.
صدر اعظم سابق آلمان انگیزه سفر خود را غیر سیاسی خوانده بود، اما او درباره رویکرد دولت جدید آمریکا به مسائل بین‌المللی گفته بود: «اوباما مشخص كرده است نه تنها به جهان اسلام بلكه با همه جهان دست همكاری می‌دهد مشروط بر اینكه بر اساس احترام متقابل باشد. بنابراین معتقدم ارزش آن را دارد كه كشورها -به ویژه ایران- آن را بررسی كنند.»

آقای شرودر در عين حال گفت «از آنجا که يک شخصيت سياسی است در باره مسائل ديگر هم ممکن است با مقام‌های ايرانی گفت‌و‌گو کند.»
XS
SM
MD
LG