لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

دعوا بر سر مالکیت کشتی تفریحی صدام حسین


کشتی« نسیم اقیانوس» در بندر نیس فرانسه لنگر انداخته است.( عکس: AFP)
کشتی« نسیم اقیانوس» در بندر نیس فرانسه لنگر انداخته است.( عکس: AFP)

دادگاهی در فرانسه در ماه مارس تشکيل خواهد شد تا ادعاهای مختلفی را در مورد مالکيت کشتی تفريحی که متعلق به صدام حسين، رییس جمهوری سابق عراق، بوده و هم اکنون در نيس فرانسه لنگر انداخته، بررسی کند.


کشتی تفريحی «نسيم اقيانوس» مانند قصری است که بر روی آب ساخته شده باشد. اين کشتی مجلل ۸۲ متری، دارای چند استخر، گذرگاه به يک زير دريايی، چند سالن پذيرايی و سيستم پرتاب راکت است.


دولت فرانسه در روز ۳۱ ژانويه اين کشتی را که در نيس در جنوب فرانسه قرار داشت، توقيف کرد تا دادگاه مشخص کند که چه کسی مالک آن است.


کشتی مجلل«نسیم اقیانوس» ۸۲ متر طول دارد و دارای چند استخر، گذرگاه به يک زير دريايی، چند سالن پذيرايی و سيستم پرتاب راکت است.

دولت عراق می گوید که کشتی هنوز متعلق به خويشاوندان صدام حسين است ولی شرکت «نايجل برگز» که دلال فروش کشتی های تفريحی است، می گويد: «مالکان ديگری غير از نزدیکان صدام از وی خواسته اند تا اين قصر دريايی را به فروش برساند و نام اين افراد را نمی تواند فاش کند.»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، قيمت فروش اين کشتی که عکس هايی از آن در وب سايت «نايجل برگز» منتشر شده، اعلام نشده است ولی طبق برخی گزارش های دیگر قيمت این قصر دریایی حدود ۳۵ ميليون دلار تعيين شده است.


اردوان امير اصلانی که ایرانی تبار است و وکالت دولت عراق را در پرونده اين کشتی بر عهده دارد، می گوید: این کشتی در سال ۱۹۸۱ به دستور صدام حسين ساخته شده و وی هرگز از آن استفاده نکرده است.


وی می افزايد: در واقع اين کشتی مدت کمی را در آب های عراق سپری کرده و نخستين نام آن صدام قادسيه بوده است. اين کشتی در سال ۱۹۸۶ به آب های عربستان سعودی منتقل شد و طبق گزارش های موجود تا پاييز گذشته در آنجا بوده است و در اواخر سال ۲۰۰۷ با نام جديد «نسيم اقيانوس» در نيس ظاهر شده است.


آقای امير اصلانی در گفت و گويی تلفنی با آسوشيتدپرس گفت: «عراقی ها فکر می کنند که احتمالا نزديکان صدام حسين اين کشتی تفريحی را در اختيار دارند و دولت عراق سعی می کند پول مردم عراق را که به طور غير قانونی به خارج منتقل شده برگرداند.»


مالکيت نسيم اقيانوس در جزاير کايمن در کارائيب ثبت شده است ولی مشخص نيست چه شخص يا افرادی مالک آن هستند.


صدام حسين کشتی تفريحی بزرگتر از نسيم اقيانوس به نام المنصور داشت که توسط هواپيماهای آمريکايی در سال ۲۰۰۳ بمباران و غرق شد.


XS
SM
MD
LG