لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

شطرنج ایرانی، هدیه فرمانده ارتش اسرائیل به باراک


اهود باراک
اهود باراک

رسانه های اسرائيل گزارش داده اند که در جشن هفتاد سالگی اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، يک شطرنج را به عنوان هديه تولد بدست آقای باراک داده است و به او گفته است که «می دانيد که ريشه شطرنج از ايران است. مطمئنم که با هوشمندی در اين مصاف پيروز می شويم.»

به گزارش وبسايت خبری- تحليلی «وای.نت»، پايگاه روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت، جشن کوچک هفتاد سالگی اهود باراک پنجشنبه در محل دفتر کار او در تل آويو برگزار شده است و بنيامين نتانياهو، نخست وزيراسرائيل و شماری ديگر از مقامات اين کشور برای شرکت در آن به اين وزارتخانه رفته بودند.

شطرنجی که ژنرال بنی گانتس به اهود باراک داد، کار دست بود.

آقای باراک به علاقه به بازی فکریِ شطرنج آوازه زيادی دارد و با شماری از سياستمداران و رهبران جهان و نيز استاد بزرگان شطرنج در اسرائيل و دنيا نيز مصاف داده است.

سرهنگ يوآو مردخای، يک افسر ارشد اسرائيلی، می گويد که رييس ستاد کل ارتش اسرائيل زمانی که شطرنج هديه تولد آقای باراک را به او داد، گفت «اطمينان دارم که (ما) با هوشمندی (بر ايران) پيروز می شويم.»

سرهنگ مردخای که لقب «فولی» را دارد، يک افسر عادی نيست. بلکه سخنگوی ارتش اسرائيل است. او در فيس بوک شخصی خود پس از اين مراسم، به سخنان جالب رييس ستاد کل ارتش اشاره کرده است.

«وای.نت» می گويد که اين دو جمله جالب توجه از سخنان رييس ستاد کل ارتش اسرائيل از فيلم ويديويی که از سوی دفتر وزارت دفاع در اختيار رسانه ها قرار گرفت، حذف شد.

در فيلم رسمی، بنيامين نتانياهو با گفتن اين که او و آقای باراک ۴۴ سال است که يکديگر را می شناسند و دوست هم بوده اند و اهود باراک در ارتش، فرمانده واحد وی نيز (در تيپ کماندوهای نخبه) بوده است، نقش آقای باراک را در تأمين امنيت اسرائيل می ستايد.

در اين فيلم رسمی دو دقيقه و چهل ثانيه ای، ژنرال بنی گانتس در حالی که شطرنج را بدست آقای باراک می دهد، ديده می شود، و تنها اشاره ای چند کلمه ای در زمينه کارنامه طولانی آقای باراک و آرزوی سلامتی و طول عمر از زبان رييس ستاد کل ارتش اسرائيل برای آقای باراک شنيده می شود و مشخص است که جملاتی از سخنان ژنرال گانتس حذف شده است.

ژنرال گانتس به تفسير فصلی از تورات که اين شنبه در کنيساهای يهوديان جهان قرائت می شود، اشاره دارد و می گويد که شما همانند گفته اين فصل تورات، همواره در مقامهای حساس امنيتی برای کشور اسرائيل بوده ايد.

آقای باراک نيز در حالی که جام شراب خود را می نوشد، می گويد به سلامتی ارتش و سربازان و کشور اسرائيل.

در اين روزها که تنش سياسی ميان اسرائيل و ايران بر سر برنامه هسته ای ايران به اوج خود رسيده است و گمانه زنی ها در مورد وقوع يک حمله به تأسيسات هسته ای ايران از هر سو به گوش می رسد، هر اظهارنظری از سوی مقامات اسرائيل در باره ايران و هر اشاره آنها حتی به نام ايران، مورد توجه و حساسيت بسيار رسانه های اسرائيلی و جهانی است.

حساسيت ها پس از آن بالا گرفت که روزنامه واشينگتن پست هفته گذشته به نقل از وزير دفاع آمريکا نوشت که وی احتمال می دهد که حمله اسرائيل به ايران در بهار پيش رو صورت گيرد؛ نقل قولی که لئون پانه تا آن را رد نکرد.

روزنامه نيويورک تايمز نيز پنجشنبه، در همان روز هفتاد سالگی اهود باراک، نوشته بود که عبارت «ضد ضربه شدن» ايران که آقای باراک چند بار در هفته های اخير آن را به کار برده است، موجب نگرانی مقامات آمريکا شده است به گونه ای که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا خود به آقای نتانياهو تلفن زد.

بنوشته نيويورک تايمز، پس از اين مکالمه، سران آمريکا احساس کردند که فعلاً توانسته اند که آقای نتانياهو را به صبر پيشه کردن متقاعد کنند.

XS
SM
MD
LG