لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

یک سازمان یهودی، سوئیس را پشتیبان جدید تروریسم خواند


ليگ اعاده حيثيت» يا «ای دی ال» سوئیس را متهم به پشتیبانی از تروریسم کرده است.
ليگ اعاده حيثيت» يا «ای دی ال» سوئیس را متهم به پشتیبانی از تروریسم کرده است.

يک سازمان مهم يهوديان آمريکا، روز سه شنبه، سوئيس را به دليل امضای قرار داد چند ميليارد يوريويی گاز با ايران، جديدترين پشتيبان مالی تروريسم در جهان خواند.


اين سازمان يهودی به نام «ليگ اعاده حيثيت» يا «ای دی ال» که از سال ۱۹۱۳ فعاليت خود را آغاز کرده است و مقر ان در نيويورک است، در آگهی که در روزنامه های معروف آمريکا مانند نيويورک تايمز، اينترنشنال هرالد تربيون و وال استريت ژورنال منتشر کرده، می پرسد: «حدس بزنيد که جديدترين پشتيبان مالی تروريسم کدام کشور است؟ سوئيس.»


حدود يک ماه پيش، در جريان سفر وزير امور خارجه سوئيس به تهران، گروه انرژی سوئيسی «ای جی ال» قرارداد گازی با شرکت ملی گاز ايران را امضاء کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ارزش اين قرارداد رقمی بين ۱۸ ميليارد تا ۲۷ ميليارد يورو خواهد بود که بر اساس آن هر ساله پنج و نيم ميليارد متر مکعب گاز از ايران توسط لوله هايی که تا سال ۲۰۱۰ آماده می شود، به اروپا منتقل می شود


ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس، پیشتر به انتقادهای آمريکا و سازمان های يهودی درباره قرارداد چند ميليارد دلاری گازی با ايران واکنش نشان داده و گفته بود: «کشورش برای توسعه نيازهای خود براساس منافع ملی تصميم می گيرد.»


در اين تبليغات مطبوعاتی آمده است که اين قرار داد موجب می شود که «حزب الله و حماس دهها هزار موشک جديد دريافت کنند. رژيم ايران برنامه هسته ای خود را با سرعت بيشتری پيش ببرد. سلول های تروريستی در اروپا خاورميانه و سراير جهان به سلاح های جديدی دست يابند.»


آلفرد دونات رييس فدراسيون جوامع يهوديان می گويد که اين آگهی ربطی به اين سازمان ندارد.


فدراسيون جوامع يهوديان سوئيس پيشتر با اشاره به اين که به هدف دولت سوئيس برای ايجاد تنوع منابع تامين انرژی گازی اين کشور احترام مي گذارد، اعلام کرده بود که قرار داد گازی با ايران پيام اشتباهی به جهانيان ارسال می کند.


در پايان اين آگهی خطاب به وزير امور خارجه سوئيس نوشته شده که «وقتی شما به يک دولت تروريست پول می دهيد، شما به تروريسم پول می دهيد.»


دولت سوئيس اين « اين قرارداد را کاملا با تحريم های اعمال شده از سوی سازمان ملل عليه ايران تطابق دارد.»


XS
SM
MD
LG