لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۴

مجلس نمایندگان افغانستان: سفیر ایران در کابل باید احضار شود


مجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان

مجلس نمایندگان افغانستان (ولسی جرگه)، دوشنبه، به شدت به سخنان ابوالفضل ظهره‌وند، سفير ايران، در مورد سند همکاری‌های استراتژيک ميان افغانستان و امريکا، اعتراض کرده و خواستار احضار وی از سوی وزارت خارجه افغانستان شد.

برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان گفتند درخواست سفیر ایران از شورای ملی این کشور برای عدم تصویب توافقنامه همکاری استراتژیک بین افغانستان و آمریکا، مداخله آشکار تهران در امور داخلی افغانستان است و این عمل را خلاف عرف دیپلماتیک دانستند.

به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، عبدالرؤف ابراهيمی رئيس مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه عمومی روز دوشنبه پس از بحث های تند و جدی برخی از اعضای این مجلس در اين مورد گفت، که وزارت خارجه افغانستان بايد بخاطر اين مسئله سفير ايران را احضار نموده و از وی در اين مورد توضیح بخواهد.

به گفته شماری از اعضای سنای افغانستان (مشرانو جرگه)، ابوالفضل ظهره وند سفير ايران در افغانستان، در هفته گذشته در ديدار با رييس سنای افغانستان گفته که موافقتنامه مشارکت راهبردی درازمدت با امريکا به زیان منافع ملی ايران است و بايد از سوی شورای ملی رد گردد.

شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان عالی‌‌ترين نهاد قانون‌‌گذاری در کشور افغانستان است که به دو بخش ولسی جرگه (مجلس نمايندگان) و مشرانو جرگه (مجلس سنا) تقسيم می شود.

محمد داوود حساس از سنای افغانستان روز دوشنبه در صحن شورای ملی به خبرنگاران گفت که، او در جریان گفت‌وگوی رئیس مشرانو جرگه و سفیر ایران در کابل حضور داشته است.

به گفته آقای حساس، سفیر ایران هشدار داده است که اگر شورای ملی افغانستان توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان افغانستان و امریکا را تصویب کند، جمهوری اسلامی ایران مهاجرین افغان را از ایران اخراج خواهد کرد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شنبه شب، ۱۶ اردیبهشت‌ماه گفت: «جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از امضای پیمان همکاری‌های راهبردی بین‌آمریکا و افغانستان اعلام می‌دارد.»

توافقنامه راهبردی بین دو کشور آمریکا و افغانستان ۱۲ اردیبهشت‌ماه در کابل به امضای حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و همتای آمریکایی وی، باراک اوباما، رسید.

به گزارش آسوشیتد پرس، اين توافقنامه در خصوص چگونگی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی آمریکا و افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ است.

در این توافقنامه، ضمن تأکید بر پایان یافتن مأموریت رزمی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، حق حاکمیت افغانستان تضمین شده و تصریح شده است که افغانستان به حال خود رها نخواهد شد.

ایران در سال‌های گذشته همواره مخالفت خود را با حضور نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان ابراز کرده است.

XS
SM
MD
LG