لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

ايران، غایب بزرگ اجلاس لندن درباره افغانستان


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس لندن
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس لندن
در حالی که اکثر بازيگران منطقه‌ای و بين‌المللی ذی‌نفع در بحران افغانستان در لندن جمع شده‌اند تا موضوع آشتی ملی در اين کشور را به بحث بگذارند، ايران به عنوان يکی از مهم‌ترين همسايگان افغانستان اعلام کرده است که در اين نشست حضور نخواهد يافت.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، با اشاره به عدم حضور جمهوری اسلامی در نشست لندن گفته است با توجه به اين که رويکرد اين اجلاس همچنان در جهت افزايش اقدامات نظامی، برخورد دوگانه با جريانات موجود در افغانستان و عدم توجه به ريشه‌های مشکلات موجود در افغانستان و عدم استفاده از ظرفيت‌های منطقه‌ای برای حل اين مشکلات است، جمهوری اسلامی ايران حضور در اين اجلاس را مفيد ارزيابی نمی‌کند.

آقای مهمانپرست همچنین ادامه آن چه را که «رويکرد اشتباه گذشته» در افغانستان ناميد برای حل مشکلات این کشور سازنده ندانست.

مهمان‌پرست در نشست هفته گذشته خود با خبرنگاران درباره حضور ايران در اين نشست گفته بود: «اگر احساس کنيم رويکرد اجلاس می‌تواند به وضعيت افغانستان کمک کند و و رويه درستی را در پيش بگيرد، آن را با ديد مثبت نگاه می‌کنيم.»

غيبت ايران در اجلاس لندن در حالی است که ديگر همسايه افغانستان يعنی پاکستان همراه با کشورهايی نظير ترکيه تلاش کرده‌اند تا در هفته‌ها و ماه‌های اخير نقش پررنگ‌تری در معادلات افغانستان ايفا کنند.

ترکيه در هفته اخير ميزبان دو نشست درباره افغاستان بود.

نخست در روز دوشنبه عبدالله گل، رئيس جمهور ترکيه، ميزبان حامد کرزی و آصف‌علی زرداری، روسای جمهور افغانستان و پاکستان، بود و سپس در روز سه‌شنبه سران ترکيه ميزبان نشستی بزرگ‌تر با حضور مهمانانی بيشتر از جمله محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس جمهوری ايران، بودند.

به اعتقاد ديپلمات‌ها، ترکيه با برگزاری اين دو اجلاس در استانبول تلاش کرده است به عنوان بازيگری فعال در نشست لندن حاضر شود.

پاکستان نيز که به طور سنتی از آن به عنوان رقيب ايران در افغانستان نام برده می شود، ظرف ماه های اخير بر تلاش های خود برای تاثير گذاری بر معادلات افغانستان افزوده است و اسلام آباد در هفته های گذشته ميزبان رابرت گيتس وزير دفاع امريکا و ريچارد هالبروک نماينده ويژه امريکا در امور افغانستان و پاکستان بوده است و سپهبد احمد شجاع پاشا رييس قدرتمند سرويس اطلاعاتی پاکستان ISI، نيز در ماه های اخير با سفر به رياض با امير مقرن بن عبدالعزيز همتای عربستانی اش درباره بحران افغانستان به رايزنی پرداخته است.

اکنون قرار است موضوع برقرار کردن آشتی بين طالبان و دولت کرزی مهمترين دستور کار اجلاس لندن باشد وغيبت ايران در چنين اجلاسی می تواند به معنای ترسيم ساختار آينده دولت و حکومت در افغانستان بدون حضور يکی از مهمترين همسايگان آن کشور باشد.
XS
SM
MD
LG