لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در افغانستان


تظاهرات در افغانستان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل
تظاهرات در افغانستان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل
صدها نفر در افغانستان در اعتراض به جلوگیری از عبور ۲۵۰۰ تانکر سوخت از مرز ایران و افغانستان و برخورد «نامناسب» ايران با مهاجران افغان، پنجشنبه در مقابل سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زدند.

معترضان شعارهای ضد رهبران جمهوری اسلامی سر داده و تصاویر آنها را به آتش کشیدند.

معترضان همچنین به در سفارت ايران تخم مرغ و رنگ پرتاب کردند.

تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00
لینک مستقیم


به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی،معترضان با خواندن قطعنامه‌ای خواستار توقف برخورد نادرست ايران با مهاجران افغان مطرح شده است.

در تصاويری که اخيراً در تلویزیون این کشور پخش شده، شماری از افغان‌ها در مرز ایران کشته و زخمی شده‌اند و نيروهای مرزی ايران به آنان نگاه‌های تمسخرآميز می‌کنند.

در اواسط دی ماه نیز در اعتراض به محدودیت ورود تانکرهای سوخت ترانزیتی از ایران به افغانستان، صدها نفر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل دست به تظاهرات زدند. « مرگ بر جمهوری اسلامی» از جمله شعارهای تظاهرکنندگان بود.

ایران، از حدود یک ماه پیش، ورود تانکرهای سوخت را به افغانستان به شدت محدود کرده است. این تانکرها با گذر از خاک ایران، مواد سوختی را از ترکمنستان و عراق به افغانستان می‌رسانند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حدود ۲۵۰۰ تانکر در مرز ایران و افغانستان معطل مانده‌اند. این امر، در شروع زمستان سخت افغانستان، بهای سوخت را در این کشور ۷۰ درصد افزایش داده است.

تهران می‌گوید سوخت ترانزیت از ایران نباید در اختیار نیروهای ناتو قرار گیرد.
دولت کابل در مقابل می‌گوید این سوخت تنها به مصرف داخلی افغانستان می‌رسد.

مقام‌های افغان با «غیر اسلامی» نامیدن تصمیم ایران برای جلوگیری از عبور ۲۵۰۰ تانکر سوخت از مرز ایران و افغانستان، این اقدام را در حکم «تحریم» افغانستان از سوی ایران دانستند.

مقام‌های افغانستان هم‌چنین روز سه‌شنبه هشدار دادند که این حرکت ایران باعث می‌شود تا میلیون‌ها شهروند افغان، زمستان را در سرما به‌سر ببرند.

به گفته مقام‌های افغان، واردات از ایران در حدود ۳۰ درصد از سوخت پالایش شده افغانستان را تأمین می‌کند. آنها می‌گویند ممنوعیت واردات سوخت از ایران که از دو هفته پیش به اجرا درآمده باعث شده تا قیمت این کالا در افغانستان تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.
XS
SM
MD
LG