لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

مذاکرات رایس در لندن درباره ایران و افغانستان


رایس با مقامات بریتانیایی در مورد افغانستان گفت و گو می کند.
رایس با مقامات بریتانیایی در مورد افغانستان گفت و گو می کند.

کاندوليزا رايس، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای گفت وگو درباره افزایش شمار نیروهای ناتو در افغانستان و همچنین مذاکره درباره ایران و عراق وارد لندن شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمريکا و بريتانيا از کشورهای هم پيمان خود در ناتو می خواهند که سربازان بيشتری به افغانستان بفرستند.


مقامات نظامی آمريکايی پس از شش سال که از سقوط طالبان توسط نيروهای اين کشور می گذرد اخیرا هشدار داده اند که تضمينی برای شکست شورشيان طالبان وجود ندارد.


مقامات آمريکايی می گویند: اسلامگرايان افراطی تلاش خود را بيش از بيش متوجه کشور پاکستان کرده اند.


خشونت و درگيری بين نيروهای پاکستان و اسلامگرايان در ماه های اخير افزايش چشمگيری يافته است.


ترور بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين اين کشور نيز در اواخر دسامبر سال گذشته، به بروز بی ثباتی بیشتر در پاکستان دامن زده است.


خانم رايس روز چهارشنبه با گوردون براون، نخست وزير و ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا ديدار و گفت و گو می کند.


قرار است که وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با مقامات بریتانیایی در مورد مسائل ایران، عراق و کوسوو نیز گفت و گو خواهد کرد ولی جزییات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.


بريتانيا از درخواست آمريکا برای افزايش نيرو در افغانستان حمايت کرده است.


خانم رايس در سپتامبر ۲۰۰۶ هشدار داده بود که جهان بايد به حمايت خود از دولت ضعيف افغانستان ادامه دهد و اگر نه همه تاوان شکست در افغانستان را خواهند پرداخت.


وزير امور خارجه آمريکا همچنين از هم پيمانان اين کشور در ناتو خواسته تا به جنگ عليه طالبان ادامه دهند تا مردم افغانستان از امنيت بيشتری برخوردار بوده، و قادر به بازسازی کشورشان باشند.


  • «اختلافاتی تاکتيکی» بين اعضای ناتو در مورد افغانستان وجود دارد و ما به نظرات همه کشورهای عضو احترام می گذاریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

واشينگتن از بريتانيا، کانادا، هلند و دانمارک و استراليا، برای شرکت سربازان این کشورها در عمليات خطرناک، در افغانستان، قدردانی کرده است.


آمريکا همچنين اعلام کرده که اين کشور مايل است قدرت های اروپايی مانند فرانسه و آلمان تلاش بيشتری برای نبرد با طالبان از خود نشان دهند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: «اختلافاتی تاکتيکی» بين اعضای ناتو در مورد افغانستان وجود دارد و ما به نظرات همه کشورهای عضو احترام می گذاريم.


در حال حاضر ۴۲ هزار سرباز از ۳۹ کشور مختلف تحت رهبری ناتو در افغانستان حضور دارند. آمريکا در اين کشور حدود ۲۷ هزار سرباز دارد که نيمی از آنها در چارچوپ ناتو فعاليت می کنند.


مواد مخدر و طالبان


در همین حال، دولت افغانستان از کشورهای کمک کننده به اين کشور، که برای اجلاسی دو روزه در توکيو ، پایتخت ژاپن، گردهم آمده اند درخواست افزايش کمک برای از بين بردن کشت خشخاش کرده است.


افغانستان بيش از ۹۰ درصد خشخاش دنيا را کشت می کند که برای توليد هرويين از آن استفاده می شود.


بانک جهانی و دولت بريتانيا در گزارش مشترکی که روز سه شنبه منتشر کردند اعلام کردند که صدها هزار نفر در افغانستان از اين طريق امرار معاش می کنند.


بسياری معتقدند که درآمد حاصل از فروش مواد مخدر منبع اصلی مالی شورشيان طالبان را تشکيل می دهد.


دولت افغانستان تعداد معتادان به هرويين را در اين کشور ۳۱ ميليون نفری حدود يک ميليون معتاد تخمين می زند.


بانک جهانی اعلام کرده است که فقط حمایت دراز مدت از کشاورزان افغان می تواند موجب کاهش تولید خشخاش شود.


متخصصین می گویند که کشت خشخاش در غرب و جنوب کشور متمرکز شده است.


XS
SM
MD
LG