لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

برگزاری شورای امن منطقه ای در کابل


آقی آصف ننگ: « اگر پاکستان به برگزاری جرگه منطقه ای توجه جدی نکند، همه این ادعا را تایید می کند.»
آقی آصف ننگ: « اگر پاکستان به برگزاری جرگه منطقه ای توجه جدی نکند، همه این ادعا را تایید می کند.»

افغانستان در حال برگزاری شورای امن منطقه ای در کابل است که گفته می شود ساکنان پشتون پاکستان و افغانستان برای برقراری امنیت در این کشور در آن مشارکت می کنند. اما مقامات کمیسیون برگزاری این شورا می گویند که پاکستان در قبال برگزاری این شورا واکنشی نشان نداده است.


آصف ننگ، سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگه در این مورد گفت: « ادامه این وضع افغان ها را بر آن می دارد تا موضع پاکستان در باره برگزاری این شورا را با جامعه بین المللی در میان بگذارند.»


مقامات کابل همواره ادعا دارند که شورش ها در افغانستان از سوی پاکستان دامن زده می شود و به گفته این مقامات، گروه هایی در پاکستان از شورشیان طالبان حمایت می کنند.


دولت پاکستان همواره چنین ادعاهایی را رد کرده است.


آقای ننگ در مورد ادعای کمک پاکستان به شورشیان طالبان می گوید:« اگر پاکستان به برگزاری جرگه منطقه ای توجه جدی نکند، همه این ادعاها را تایید می کند.»


آصف ننگ افزود: «علی رغم سکوت پاکستان، تدارکات برای برگزاری شورای امن منطقه ای، در افغانستان به مرحله نهایی خود رسیده است.»


برگزاری یک جرگه یا شورای امن منطقه ای، که در آن ساکنان دو سوی مرز از طرف افغانستان و پاکستان شرکت می کنند از سوی حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان حدود دو ماه قبل در واشنگتن مطرح شد.


شرکت کنندگان این شورا بیشتر پشتوهایی هستند که در مناطق قبایلی پاکستان و در مرزهای شرقی افغانستان زندگی می کنند.


تا به حال، هیات های دیپلماتیک کابل و و اسلام آباد چندین بار با هم در باره برگزاری این جرگه گفت وگو کرده اند.


اما از اظهارات مقامات کمیسیون برگزاری جرگه امن منطقه ای افغانستان این طور برمی آید، که پاکستان تا هنوز گام های مثبتی در این زمینه برنداشته است.


این در حالی است که فرماندهان ناتو و نمایندگان کشورهای درگیر در پروسه دولت – ملت سازی افغانستان، برای بازگشت امنیت در این کشور به نتایج جرگه امن منطقه چشم دوخته اند.


XS
SM
MD
LG