لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

شهردار قندهار در حمله انتحاری کشته شد


غلام حیدر حمیدی
غلام حیدر حمیدی
مقامات دولت افغانستان اعلام کردند غلام حیدر حمیدی، شهردار قندهار، روز چهارشنبه، در اثر انفجار یک بمب کشته شده است. طالبان مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است.

زلمی ایوبی، سخنگوی استانداری قندهار به بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت حمله کننده که مواد انفجاری را در دستارش [عمامه] جاسازی کرده بود، غلام حیدر حمیدی را در دفتر کارش مورد حمله قرارداده است.
همزمان، عبدالرازق، يکی از سخنگويان شهربانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، اين انفجار را عملياتی انتحاری خوانده است.

همچنین صبح چهارشنبه، در یک رویداد دیگر، در اثر انفجار یک بمب در منطقه لوی ویاله شهر قندهار، هفت نفر زخمی شدند.

در ماه ژوئیه، مقامات ارشد افغانستان در قندهار، هدف حملات متعددی قرار گرفته‌اند.

اخیرا احمد ولی کرزی، برادر رییس جمهوری افغانستان توسط محافظان خود مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد.
احمد ولی کرزی که رياست شورای ولايت قندهار را بر عهده داشت از شخصيت‌های سياسی جنجال برانگيز افغانستان به شمار می‌رفت.

احمد ولی کرزی که بارها هدف ترورهای مشابه قرار گرفته بود، به فساد مالی و همکاری با باندهای قاچاق ترياک متهم بود که منابع مالی گروه طالبان را تامين می‌کند.
با این‌حال حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان بارها از برادرش دفاع و تمام اتهام‌های وارده به برادرش درباره دست داشتن او در فعاليت‌های تبهکارانه و غير قانونی در جنوب افغانستان را رد کرده بود.

پس از کشته شدن احمد ولی کرزی، حمله انتحاری به مسجد محل برگزاری مراسم یادبود وی نیز موجب کشته شدن دستکم چهار تن، از جمله امام جماعت این مسجد و رئیس شورای علمای شهر قندهار شد و خساراتی را نیز بر جای گذاشت.
سازمان ملل اعلام کرده است که نيمی از ترورهای صورت گرفته سه ماه اخیر در افغانستان، در ولايت قندهار، زادگاه جنبش تندروی طالبان، صورت گرفته است.
تشدید حملات به مقامات افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که ناتو اولين مرحله خارج کردن نيروهای خود از افغانستان را آغاز کرده است.

قرار بر این است که تا پایان سال جاری می‌لاد، ۱۰ هزار نیروی ناتو خاک افغانستان را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG