لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۰

افغانستان رسما به اظهار نظر اخیر سفیر ایران در کابل اعتراض کرد


ابوالفضل ظهره‌وند،
ابوالفضل ظهره‌وند،

به دنبال اظهار نظر اخیر سفیر جمهوری اسلامی در کابل درباره امضای توافق‌نامه استراتژیک میان افغانستان و آمریکا و ابراز نگرانی او، دولت افغانستان روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، رسما به موضع‌گیری این مقام ایرانی اعتراض کرد.

یک مقام ارشد دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر ایران در کابل، روز سه‌شنبه، به وزارت خارجه افغانستان احضار شده تا در مورد سخنان اخیرش توضیح دهد.»

آقای ظهره‌وند هفته گذشته از شورای ملی افغانستان خواسته بود که توافق‌نامه استراتژیک بین افغانستان و آمریکا را «تصویب نکند».

شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان عالی‌‌ترين نهاد قانون‌‌گذاری در کشور افغانستان است که به دو بخش ولسی جرگه (مجلس نمايندگان) و مشرانو جرگه (مجلس سنا) تقسيم می‌شود.

در همين حال وزارت خارجه افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که محمدکاظم نعيمی، دبير اول سفارت ايران در کابل، با مسئولان وزارت خارجه افغانستان برای توضیح در مورد سخنان اخیر سفیر ایران در مورد توافق‌نامه استراتژیک افغانستان و آمریکا ملاقاتی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در همین حال یک مقام مسئول در سفارت ایران احضار نماینده تهران به وزارت امور خارجه افغانستان را تكذیب كرد و گفت كه «دوستان افغان ما برای رفع سوء تفاهمات و شایعات مطرح شده و همچنین رفع نگرانی از ایران در مورد سند راهبری افغانستان با آمریكا خواستار ملاقات شدند كه انجام شد».

این در حالی است که خالد پشتون، نماينده قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان، تقاضای ايران را مداخله‌ای آشکار در امور افغانستان دانسته و گفت: «فشارهای ايران تصويب توافق‌نامه همکاری‌های استراتژيک بين افغانستان و آمريکا را صد در صد ساخته است.»

محمد داوود حساس، از سنای افغانستان، نیز روز دوشنبه در صحن شورای ملی به خبرنگاران گفت که او در جریان گفت‌وگوی رئیس سنای افغانستان و سفیر ایران در کابل حضور داشته است.

به گفته آقای حساس، سفیر ایران هشدار داده است که اگر شورای ملی افغانستان توافق‌نامه همکاری‌های استراتژیک میان افغانستان و آمریکا را تصویب کند، «جمهوری اسلامی ایران مهاجرین افغان را از ایران اخراج خواهد کرد».

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شنبه شب، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از امضای پیمان همکاری‌های راهبردی بین‌ آمریکا و افغانستان اعلام می‌دارد.»

توافق‌نامه راهبردی بین دو کشور آمریکا و افغانستان ۱۲ اردیبهشت‌ماه در کابل به امضای حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، و همتای آمریکایی وی، باراک اوباما، رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اين توافق‌نامه در خصوص چگونگی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی آمریکا و افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ است.

XS
SM
MD
LG