لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

اعتراض نمایندگان مجلس افغانستان به اعدام افغان ها در ایران


نادر نادری، از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
نادر نادری، از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
تعدادی از نمایندگان مردم افغانستان، روز دوشنبه در نشست مجلس این کشور اعلام کردند که ایران روند اعدام افغان ها زندانی را آغاز کرده است.

در این نشست، یکی از نمایندگان هرات با ارائه گزارشی در این زمینه به اعضای مجلس عمومی اظهار داشت که تا کنون اجساد ده‌ها افغان اعدام شده، از ایران به خاک افغانستان فرستاده شده است و این روند ادامه دارد.

هیئت اداری مجلس این کشور اعلام کرده است که این موضوع را با وزارت خارجه افغانستان درمیان خواهد گذاشت. این درحالی است که وزارت خارجه افغانستان معتقد است که تعداد اندکی از افاغنه اعدام شده‌اند.



نادر نادری، یکی از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کابل، در مصاحبه با بخش افغان رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی گفته است که اگر اعدام تعداد زیادی از افاغنه در ایران حقیقت داشته باشد، این کمیسیون خواهان این است که بداند آیا این افراد در دادگاهی عادلانه مورد محاکمه قرار گرفته‌اند و از حق داشتن وکیل مدافع بهره‌مند بوده‌اند یا خیر.

وی همچنین گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به عنوان یک نهاد ملی اجازه ندارد به صورت خودسرانه عمل کند و مسئولیت دنبال کردن این قضیه به گردن وزارت خارجه افغانستان است تا از طریق سفارت افغانستان در تهران و همچنین کنسولگری افغانستان در مشهد و زاهدان این ماجرا را دنبال کند.

نادری افزود، « این حق سیاسی نمایندگان سیاسی افغانستان در ایران است که از وضعیت زندانیان افغان در ایران باخبر باشند، زندانیان را از نزدیک ملاقات و روند محاکماتشان را دنبال کنند."

در پایان نادر نادری اظهار داشت که این کمیسیون بارها از سازمان حقوق بشر و سایر نهاد‌های بین‌المللی درخواست کرده است تا برای توقف این اعدام‌ها حکومت ایران را تحت فشار قرار بدهند.
XS
SM
MD
LG