لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

احمدی نژاد: برنامه هسته ای ایران متوقف نمی شود


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه بیست تیر ماه، ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی در تهران، اعلام کرد که روند کار برنامه هسته ای ایران متوقف نمی شود.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی نژاد در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات اخیر محمد البرادعی دبیر کل آژانس انرژی بین المللی اتمی مبنی بر کند شدن روند نصب سانتریفوژها گفت:« روند نصب ممکن است کند یا تند شود و این کار اجرایی است، اما کسی توقع نداشته باشد ما از حقوق خود دست برداریم و روند کار را متوقف کنیم.»


آقای برادعی روز دوشنبه گفته بود که روند کند شدن نصب سانتریفوژها در نیروگاه اتمی نطنز «علامت مثبتی» است.


آقای احمدی نژاد در عین حال افزود که ایران آماده گفت و گو برای رفع هر گونه ابهامی در مورد برنامه هسته ای خود است.


احمدی نژاد: ایران آماده گفت و گو برای رفع هر گونه ابهامی در مورد برنامه هسته ای خود است.

سخنان آقای احمدی نژاد زمانی بیان می شود که اولی هاینون، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه وارد تهران شده تا درباره پرسش های مطرح از سوی آژانس درباره برنامه هسته ای ایران با مقامات ایرانی گفت و گو کند.


اولی هاينون قرار است در جريان اين سفر که دو روز به طول خواهد کشيد برنامه ای برای حل مسائل موجود در ارتباط با برنامه اتمی ايران تنظيم کند.


بازديد اين مقام بلندپايه آژانس بين المللی انرژی اتمی از تهران چند روز پس از آن صورت می گيرد که آژانس اعلام کرد که ایران روند غنی سازی اورانيوم را آهسته کرده است.


آمريکا و اتحاديه اروپا، از برنامه غنی سازی اورانيوم ايران ابراز نگرانی کرده و صلح آميز بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را مورد ترديد قرار داده اند.


هيئت پنج نفره آژانس در اولين ديدار خود، با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و مذاکره کننده ارشد تهران در امور اتمی مذاکره خواهد کرد.


براساس گزارش راديو دولتی ايران، مذاکرات مفصل با علی اصغر سلطانيه، سفير جمهوری اسلامی در وين، مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در دستور کار اين هيئت قرار دارد.


«روس ها به دنبال جلب اعتماد ایران باشند تا امریکا»


امین زاده:«تأخير انداختن اتمام و تحويل نيروگاه بوشهر صرفا مسائل فنی، تكنيكی و مالی نيست، بلكه قطعا مسایل سياسی در اين باره دخيل و مؤثر است.»

در همين حال، الهام امين زاده نماينده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارشنبه با اشاره به دیدار جرج بوش و ولادمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه، به خبرگزاری ایسنا گفت: «تأخير انداختن اتمام و تحويل نيروگاه بوشهر صرفا مسائل فنی، تكنيكی و مالی نيست، بلكه قطعا مسایل سياسی در اين باره دخيل و مؤثر است.»


وی به روس ها پيشنهاد داد تا به جای اينكه به دنبال جلب اعتماد دولت آمريكا كه فرسنگ ها با آن فاصله دارد، باشند به فكر اعتماد و همكاری بيشتر با كشورهای همسايه باشند.


شرکت روسی اتم استروی اکسپورت پیمانکار نیروگاه بوشهر بارها اعلام کرده که تاخير تهران در پرداخت بدهی، ممکن است به پروژه ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر «به طور برگشت ناپذيری» آسيب برساند.


ايران ادعای روسيه مبنی بر پرداخت نکردن هزينه ساخت نيروگاه اتمی بوشهر توسط تهران را رد کرده است و می گويد از ۱۰ اکتبر ۲۰۰۶ تا ۱۴ مارس ۲۰۰۷ بيش از ۷۵ ميليون دلار و پنج ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان به شرکت روسی پيمانکار نيروگاه اتمی بوشهر پرداخت کرده است.


XS
SM
MD
LG