لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

سرکوزی، گیرنده چهارمین نامه خبرساز احمدی نژاد


به گزارش برخی از روزنامه های چاپ فرانسه، نيکلا سرکوزی، روز دوشنبه گذشته نامه ای از رييس جمهوری ايران دريافت کرده است.
به گزارش برخی از روزنامه های چاپ فرانسه، نيکلا سرکوزی، روز دوشنبه گذشته نامه ای از رييس جمهوری ايران دريافت کرده است.

به نوشته رسانه های فرانسوی زبان، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در نامه ای خطاب به نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، وی را «رهبری بی تجربه» خواند و از وی خواست تا روابط بين دو کشور را از بين نبرد.


به گزارش برخی از روزنامه های چاپ فرانسه، نيکلا سرکوزی، روز دوشنبه گذشته نامه ای از رييس جمهوری ايران دريافت کرده است.


ديويد مارتينون سخنگوی کاخ اليزه در گفت و گويی با روزنامه لوموند، که روز جمعه منتشر شد، وجود چنين نامه ای را تاييد کرده است.


ديويد مارتينون به اين روزنامه گفت که محمود احمدی نژاد در مورد موضع ايران در مورد برنامه هسته ای اين کشور تاکيد کرده است.


روزنامه لوموند می نويسد که برخی از منابع ديپلماتيک فرانسوی اين نامه را «تحقيرآميز و همراه با تهديدهای تلويحی» دانسته اند.


در حالی که لوموند فقط چند خط درباره محتوای نامه اخیر محمود احمدی نژاد نوشته است و متن اين نامه هنوز منتشر نشده است، مجتبی هاشمی ثمره، مشاور عالی رياست جمهوری، اعلام کرد که بيشتر مطالب انتشار يافته در خصوص اين نامه تحريف شده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، مجتبی هاشمی ثمره نامه در مورد درباره افق روابط دو کشور بوده است.


به نوشته لوموند، آقای احمدی نژاد در اين نامه از «روابط تاريخی» و «منافع مشترک» دو کشور به خصوص در لبنان سخن گفته و افزوده است: «جای افسوس خواهد بود که اگر همه منافع و روابط بین دو کشور از بين برود.»


نيکلا سرکوزی در گذشته به شدت از برنامه هسته ای ايران انتقاد کرده و بارها اعلام کرده که ايران نبايد به بمب اتمی دست يابد.


برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز از کشورهای اتحاديه اروپا خواسته تا تحريم های شديدتری عليه ايران در خارج از چارچوب قطعنامه های تحريمی شورای امنيت به اجرا بگذارند.


برخی از کشورهای اروپايی مانند ايتاليا با چنين خواسته ای مخالفت کرده اند.


لوموند: برخی از منابع ديپلماتيک فرانسوی اين نامه را «تحقيرآميز همراه با تهديدهای تلويحی» دانسته اند.

دولت فرانسه همچنين از شرکت های فرانسوی از جمله غول نفتی توتال خواسته تا سرمايه گذاری جديد در ايران را متوقف کنند تا فشار بر دولت ايران بيشتر شود.


شورای امنيت سازمان ملل با به اجرا گذاشتن دو قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند.


آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پی ساختن بمب اتمی است ولی اين کشور اين اتهامات را رد کرده هدف برنامه هسته ای خود را توليد برق می داند.


آقای احمدی نژاد پيش از اين نيز نامه های بی سابقه ای به جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و پاپ بندیکت شانزدهم نوشته است، ولی هرگز پاسخی دريافت نکرده است.


XS
SM
MD
LG