لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

چالش ها و امید های احمدی نژاد؛ یک سال تا انتخابات


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران. (عکس:AFP)
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران. (عکس:AFP)

سه سال از رياست جمهوری محمود احمدی نژاد می گذرد. سه سالی که در آن، مردم ايران شاهد تحولات بسياری در عرصه های گوناگون بودند. در حالی که منتقدان و مخالفان محمود احمدی نژاد، به سياست های او و دولتش و نيز يک سال باقی مانده، خوشبین نیستند، مدافعان و اطرافيان ریيس جمهوری ایران از جمله مجتبی هاشمی ثمره، مشاور ارشد وی، می گویند که فعالیت های دولت، در جهت تقويت شعارهای انقلاب و احيای ارزش های اسلامی بوده است.


برخی ديگر از حاميان محمود احمدی نژاد معتقدند که نتيجه اقدامات دولت در آينده محقق خواهد شد.


در اين مورد مجتبی ذوالنور، ریيس ستاد حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران، در خصوص مسائل اقتصادی به خبرگزاری فارس گفته است، توجه دولت به زير ساخت ها و برنامه ريزی برای دراز مدت، پايه های اقتصاد ملی را مستحکم می کند و موجب بهبود وضع معيشتی مردم در آينده خواهد شد.

محمد علی عمويی، تحليلگر در تهران، به انتقاد از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد می پردازد و در اين رابطه به راديو فردا می گويد: « طی سه سال رياست جمهوری آقای احمدی نژاد، اقداماتی در عرصه اقتصادی صورت گرفته که به گمان اکثريت قريب به اتفاق کارشناسان اقتصادی، تمام آنها بر خلاف علم اقتصاد است.»


وی می افزايد: « آن چه در بازار رخ می دهد و آن چه که مردم با آن سر و کار دارند، اين است که روز به روز وضع اقتصادی بدتر و دشوارتر می شود و به رغم تمامی هشدارها، با کمال تأسف گوش شنوايی وجود ندارد.»


آقای عمويی بر اين باور است که نمی توان در يک سال آينده، اميدی به برنامه ريزی ها و سياست های دولت داشت.


اين بدبينی در شرايطی ابراز می شود که مسعود زريبافان، از مشاوران محمود احمدی نژاد، با ستايش از اقدامات سه سال اخير، به خبرگزاری فارس گفته است که دولت برای تحقق بسياری از شعارهای خود نياز به زمان دارد.


اين در حالی است که کوروش زعيم، از اعضای هيئت اجرايی جبهه ملی ايران، با ابراز بدبينی نسبت به يک سال آينده، عملکرد سه سال گذشته دولت محمود احمدی نژاد را سرشار از اشتباهات مکرر می داند و در اين رابطه به راديو فردا می گويد: «تصور نمی کنم که جامعه ايرانی و جامعه جهانی بتواند سامانه کنونی جمهوری اسلامی را برای يک سال ديگر تحمل کند، مگر اين که تغييرات بنيادين در آن رخ دهد.»


وی می افزايد: « ترس آن را دارم که نارضايتی هايی که اکنون مانند عارضه های يک بيماری مهلک، در سراسر کشور در حال بروز است و هر روز دانشجويان، زنان و کارگران را برای موارد خاص، در جای جای کشور به ميدان می کشد خشونت بار و يکپارچه شود. در اين صورت اختيار ابراز نارضايتی ها از دست خردمندان جامعه به در خواهد آمد و به دست گروه های کوچک سازمان يافته و مسلح خواهد افتاد.»


«تغییر اساسی در سیاست احمدی نژاد اتفاق نمی افتد»


برخی از کارشناسان مانند صادق زيبا کلام، استاد دانشگاه در تهران، معتقدند که تغییر اساسی در سیاست آقای احمدی نژاد در یک سال آینده رخ نمی دهد.


آقای زيبا کلام در اين باره به راديو فردا می گويد: «بعيد به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد در سياست های خود چرخش زيادی ايجاد کند.»


وی معتقد است: «البته مانند تمامی دولت های ديگر، سعی خواهند کرد در يک سال باقيمانده خود را متحمل تر و متساهل تر از آن چه که هستند، نشان دهند. سعی خواهند کرد از به کار بردن کلمات ناهنجار عليه مخالفين شان خودداری کنند و روحيه بردباری و خويشتنداری را بيشتر نشان دهند. يعنی ما در يک سال باقيمانده، تمام کارهايی را که يک نامزد انتخاباتی به تدريج انجام خواهد داد، از آقای احمدی نژاد بيشتر خواهيم ديد.»


در همين ارتباط علی ذبيحی، از مشاوران ریيس جمهور، يکی از مهمترين دلايل فشارها به دولت نهم و انتقادها از آن را، افزايش محبوبيت محمود احمدی نژاد در ميان مردم دانسته و می گوید که «برخی محافل نگرانند که مردم برای انتخابات آتی رياست جمهوری، باز هم آقای احمدی نژاد را انتخاب کنند که در اين صورت متضرر خواهند شد.»


وی می افزاید: «از اين رو هر چه به انتخابات رياست جمهوری نزديک می شويم، دامنه تقابل ها و هجمه ها عليه دولت نيز افزايش می يابد.»


اما در اين ميان، برخی از ناظران با توجه به تحقق نيافتن بسياری از وعده های محمود احمدی نژاد به ويژه در عرصه اقتصادی می گويند، احتمال کمی دارد که وی درانتخابات رياست جمهوری سال آينده مورد استقبال رأی دهندگان قرار گيرد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG