لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

سفر احمدی نژاد به آمریکای جنوبی آغاز شد


هوگو چاوز تابستان گذشته در جريان ديدارش از ايران محمود احمدی نژاد را برادر خود و برادر تمام ملت ايران و کل مردم آزاديخواه جهان خواند.
هوگو چاوز تابستان گذشته در جريان ديدارش از ايران محمود احمدی نژاد را برادر خود و برادر تمام ملت ايران و کل مردم آزاديخواه جهان خواند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز شنبه، ۱۳ ژانويه سفر خود به آمريکای جنوبی را آغاز کرده است و در اولين مرحله از سفر خود از ونزوئلا ديدار می کند.

اين دومين سفر محمود احمدی نژاد به آمريکای جنوبی طی چهار ماه گذشته است. وی قرار است در اين سفر ابتدا با هوگو چاوز رييس جمهوری ونزوئلا ديدار و گفت و گو کند و سپس از نيکاراگوئه و اکوادور ديدن کند.

روسای جمهوری نيکاراگوئه و اکوادور، که اخيرا در انتخابات پيروز شدند با سياست های ايالات متحده مخالفند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، محمود احمدی نژاد با اشاره به تحولات اخير کشورهای آمريکای جنوبی، اشتراک ديدگاه ها و نظرات ايران با اين کشورها را روزافزون دانسته و بر گسترش روابط با اين کشورها تاکيد کرده است.

وی هنگام ترک تهران در فرودگاه مهرآباد، ايران و ونزوئلا را دو متحد مهم در عرصه جهانی خواند و با اشاره به پروژه های مشترک نفتی و صنعتی دو کشور به خبرنگاران گفت که در اين سفر اين پروژه ها پی گيری خواهند شد.

هوگو چاوز سپتامبر گذشته در مراسم استقبال از محمود احمدی نژاد در کاراکاس گفت: «دو انقلاب دارند با يکديگر دست می دهند.»

در ديدار آقای چاوز از ايران، ونزوئلا از برنامه اتمی ايران دفاع کرد و حتی دو کشور همزمان عمليات نظامی اسراييل در لبنان را محکوم کردند. هر دو کشور قراردادهای اقتصادی بسياری در زمينه هايی مانند، پتروشيمی، صنايع فلزی، دارو سازی و پزشکی و نيز صنايع نظامی بسته اند.

واشينگتن، ونزوئلا را که همچون ايران، عضو اوپک است به استفاده از ثروت نفتی اش برای بی ثبات ساختن دمکراسی در منطقه متهم کرده است.

هوگو چاوز تابستان گذشته در جريان ديدارش از ايران محمود احمدی نژاد را «برادر خود و برادر تمام ملت ايران و کل مردم آزاديخواه جهان» خواند.

محمود احمدی نژاد قرار است به دنبال گفت و گو با هوگو چاوز در کاراکاس، روز يکشنبه ۱۴ ژانويه، راهی ماناگوآ پايتخت نيکاراگوئه شود و همزمان با آغاز دوره رياست جمهوری دانيل اورتگا، از رهبران مخالف آمريکا در دوران جنگ سرد که دگرباره در نيکاراگوئه به قدرت رسيده است، با وی درباره تقويت و توسعه روابط دو کشور ديدار و گفت و گو کند.

خبرگزاری ايرنا گزارش داده است که در ديدار کوتاه محمود احمدی نژاد از نيکاراگوئه، مذاکرات خصوصی روسای جمهوری دو کشور و مذاکرات مشترک هيات های عاليرتبه ايران و نيکاراگوئه پيش بينی شده است.

محمود احمدی نژاد قرار است عصر يکشنبه رهسپار کيتو، پايتخت اکوادور شود تا روز دوشنبه، ۱۵ ژانويه ، در مراسم تحليف رافائل کوره، رييس جمهوری جديد آن کشور شرکت کند.

انتظار می رود، رييس جمهوری اسلامی علاوه بر گفتگو با رافائل کوره آ ، در حاشيه مراسم تحليف رئيس جمهوری جديد اکوادور با روسای جمهوری ديگری چون اوو مورالس رييس جمهوری بوليوی که به عنوان رهبری سوسياليست شناخته می شود، ديدار و گفت و گو کند.

در دومين سفر محمود احمدی نژاد به آمريکای جنوبی، منوچهر متکی، وزير خارجه و محمد جهرمی وزير کار و امور اجتماعی ايران وی را همراهی می کنند.


XS
SM
MD
LG