لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«هشدار در مورد موج سوم ایدز در ایران»


نتقال بيمارى ايدز در ايران كه بيشتر در ميان معتادان به مواد مخدر به چشم مى خورد نگرانى هايى را در ميان مقام هاى وزارت بهداشت بر انگيخته است. (عکس: EPA)
نتقال بيمارى ايدز در ايران كه بيشتر در ميان معتادان به مواد مخدر به چشم مى خورد نگرانى هايى را در ميان مقام هاى وزارت بهداشت بر انگيخته است. (عکس: EPA)

در آستانه اول دسامبر روز جهانی مبارزه با ايدز، وزير بهداشت نسبت به « خطر موج سوم ايدز با انتقال جنسی » در ايران هشدار داد.


کامران باقری لنکرانی گفت که « جمعيت جوان ايرانی و تمايل برخی جوانان به رفتارهای پرخطر جنسی سبب شده تا خطر ايپدمی سوم ايدز در نتيجه انتقال جنسی ويروس مطرح شود.»


وی به خبرگزاری ايسنا گفت که که موج اول ايدز «متعاقب واردات فاکتورهای آلوده از کشورهای اروپايی »، و موج دوم « براثر همه گيری معتادان تزريقی » ايجاد شده بود.


همزمان رييس انجمن تحقيقات ايدز در ايران نيز از « افزايش شمار زنان باردار مبتلا به ايدز »، و افزايش شمار کودکانی خبر داد که با اين بيماری به دنيا می آيند.


دکتر مينو محرز با اشاره به اينکه « در حال حاضر کمتر از يک درصد کودکان از طريق مادر مبتلا به ايدز شده‏اند» به خبرگزاری ايلنا گفت که تعداد کودکان مبتلا به ايدز به صورت کلی به دليل کم بودن زنان مبتلا به ايذر نسبت به مردان در سطح کشور کم است، اما « با همين ارقام نيز بايد نگران شد.»


دکتر عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت، نيز روز شنبه به خبرگزاری ايسنا گفت که « بر اساس آمار موجود ، ۱۸ هزار و ۳۲۰ مورد مبتلا به ايدز در کشور ثبت و گزارش شده، اما واقعيت رقمی حدود۷۰ تا ۸۰ هزار نفری را نشان می دهد.»


وی همچنين افزود: « آماری که تاکنون اعلام شده نميتواند واقعی باشد و اين نکته ای است که بسياری از کارشناسان و مسئولان به آن معترفند.»


آقای صداقت گفت که بر اساس شواهد، تغيير الگوی بيماری غيرمحتمل نيست، و « بايد به منظور تغيير الگوی بيماری از اعتياد تزريقی به رفتارهای جنسی پرخطر، پيش بينيهای لازم و مداخلات موثر » انجام شود.



« بر اساس آمار موجود ، ۱۸ هزار و ۳۲۰ مورد مبتلا به ايدز در کشور ثبت و گزارش شده، اما واقعيت رقمی حدود۷۰ تا ۸۰ هزار نفری را نشان می دهد.»
دکتر عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت

به گفته اين مقام وزارت بهداشت « بسياری از متخصصان در کلينيک هم اعلام می کنند که امروزه تعداد مراجعينی که به دليل رفتارهای جنسی محافظت نشده اين ويروس را دريافت کردند مقداری نسبت به گذشته افزايش يافته است.»


دکتر مينو محرز، نيز در خصوص تغيير الگوی ابتلا به ايدز در ايران ، گفت « تمام موارد جديدی که در انجمن به ثبت می‏رسد مربوط به تماس‏های جنسی و استفاده از سرنگ در معتادان تزريقی است. »


وی همچنين گفت که بيشترين شيوع ايدز در ايران ميان جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله است ، و « ۹۳.۹ درصد از مبتلايان را مردان و ۶.۱ درصد را زنان تشکيل می دهند.»


اطلاع جوانان ايرانی از ايدز؛ کمتر از ۱۰ درصد


روزنامه سرمايه در شماره روز يکشنبه خود خبر داد که سالانه ۱۷۶ ميليارد تومان هزينه درمان بيماران ايدزی در ايران می شود و هر مبتلا به ويروس اچ آی وی يا مرحله پيشرفته آن « ايدز » در ايران ماهانه نزديک به ۸۰۰ هزار تومان هزينه دارد.


نماينده يونيسف در ايران نيز به اين روزنامه گفت: « ميزان اطلاعات جوانان ايرانی در مورد ايدز کمتر از ۱۰ درصد است و اين مساله می تواند در آينده چالش بزرگی را برای آنان ايجاد کند.»


کريستين سالازار تاکيد کرده که « به رغم اينکه ايران برنامه بسيار قوی برای کنترل ايدز دارد اما شکاف اطلاعاتی که در مورد بيماری ايدز در کشور وجود دارد بايد با حمايت دستگاه های مسئول و همراهی ارگان های بين المللی به خصوص برای گروه ۱۴ سال به بالا پر شود.»


اولين مورد ابتلا به ويروس اچ آی وی در سال ۱۳۶۵ در ايران شناسايی شد.بنابر اعلام وزارت بهداشت از آن زمان تاکنون ۲۸۰۰ نفر بر اثر اين بيماری در کشور جان باخته ، و ۱۵۹۲ نفر نيز در حال حاضر وارد مرحله حاد آن شده اند.


بنابر تحقيقات دفتر مديرانه شرقی سازمان بهداشت جهانی،موارد آلودگی به ويروس ايدز در سه سال اخير سه برابر شده است و تا دو سال ديگر يعنی سال ۲۰۱۰ بيش از ۴۵ ميليون نفر در کشورهای در حال توسعه و فقير به ويروس اچ آی وی مبتلا می‏شوند.


ریيس دفتر وزارت بهداشت همزمان با روز جهانی مبارزه با ايدز، خواستار « رفع انگ و تبعيض در مورد مبتلايان به ايدز » در ايران شد ، و گفت که در صورت کنار گذاشتن باورهای غلط می توان از مبتلايان به ايدز « برای قطع بازوان اصلی قطع زنجيره انتقال ويروس ، و کمک به برنامه های کنترل اين بيماری » استفاده کرد.


XS
SM
MD
LG