لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

دو سال از بازداشت برادران علائی می گذرد


تظاهرات برای آزادی برادران علائی در نیویورک. عکس تزئینی است.
تظاهرات برای آزادی برادران علائی در نیویورک. عکس تزئینی است.
پزشکان مدافع حقوق بشر با انتشار يک بيانيه مطبوعاتی گذشت بيش از دو سال از بازداشت آرش و کاميار علائی پزشکان فعال در مبارزه با بيماری ايدز را يادآور شده و خواهان آزادی اين دو برادر شده اند.

پزشکان مدافع حقوق بشر در مقدمه اين بيانيه که روز دوشنبه در وين انتشار يافت می نويسند که همزمان با گشايش هجدهمين کنفرانس بين المللی ايدز در وين دو صدای رسا و مهم از کارزار بين المللی مقابله با ايدز هنوز ساکت اند.

در ماه ژوئن ۲۰۰۸ آرش و کاميار علائی که به خاطر خدمات شايان خود در مقابله با شيوع ايدز در سراسر جهان شهرت فراوانی دارند توسط حکومت جمهوری اسلامی در تهران بازداشت شدند. آنها درست قبل از سفر برای شرکت در هفدمين کنفرانس بين المللی ايدز که در شهر مکزيکوسيتی برگزار شد دستگير شده و پس از بيش از دو سال هنوز در زندان به سر می برند.

در شش ماهه اول آرش و کاميار علائی بدون هيچ تفهيم اتهام و يا محاکمه ای در زندان نگاه داشته شده و در نهايت به جرم «تلاش برای سازماندهی يک انقلاب مخملی» متهم شدند. آنها د رجريان يک محاکمه فرمايشی در دسامبر سال ۲۰۰۸ «به تماس با دولتهای دشمن» محکوم شده ، آرش به سه سال و کاميار به شش سال حبس محکوم شدند.

فرانک دوناهو دبيرکل پزشکان مدافع حقوق بشر گفت :« سفر برای شرکت در کنفرانس بين المللی ايدز برای مقابله با گسترش اين بيماری نبايد و نمی تواند دليلی برای بازداشت و وزندان باشد. اپيدمی ايدز مرز نمی شناسد و تلاش های پزشکان و دلسوزان برای رفاه تمام بشريت از جمله مردم ايران است. پزشکان مدافع حقوق بشر و تمام جامعه فعالين و دست اندرکاران مبارزه با ايدز از حکومت ايران می خواهند که هر چه زودتر کاميار و آرش علائی را آزاد کنند.»

دبيرکل پزشکان مدافع حقوق بشر می افزايد که بازداشت و نحوه محاکمه اين دو پزشک نشان دهنده ضديت حکومت ايران با داد و ستدهای پزشکی و علمی است. محاکمه برادران علائی که چند ساعت بيشتر طول نکشيد به شيوه ای ناعادلانه برگزار شده و اتهامات و شواهد پنهانی قوه قضايی ايران حتی در اختيار وکيل مدافع اين دو نفر قرار نگرفته است.

پزشکان مدافع حقوق بشر در ادامه بيانيه خود خاطر نشان می کند که از زمان بازداشت برادران علائی نهادهای مهم علمی و پزشکی مثل جامعه بين المللی پزشکی، جامعه پزشکی آمريکا، اتحاديه اروپا، جامعه بين المللی مبارزه با ايدز خواستار آزادی اين دو نفر شده اند. نشريات علمی و پزشکی معتبر مثل مجله نيچر، مجله علمی لانست ، جورنال پزشکی بريتانيا بازداشت برادران علائی را محکوم کرده و اين اقدام را نقض صريح آزادی علوم دانسته اند.

هزاران نفر از دانشوران و کارکنان بخش های پزشکی از سراسر جهان تاکنون با امضای طوماری خواهان آزادی آنها شده اند.در این بیانیه همچنین آمده است که در کنفرانس بين المللی ايدز که امسال در وین برگزار می شود حمايت از برادران علائی و تلاش برای آزادی آنها يکی از موضوعات مهم خواهد بود.

کاميار علائی به هنگام بازداشت در ميانه تحصيلات خود برای اخذ دکترای ارشد در بهداشت عمومی از دانشگاه آلبانی در شهر نيويورک بود. وی قرار بود در پاييز آن سال برای تکميل و پايان تحصيلات به آمريکا بازگردد. او در سال ۲۰۰۷ تحصيلات خود در رشته کارشناسی ارشد بهداشت جمعيت را در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به پايان رسانده بود. دانشجويان و استادان هر دو مرکز آموزش عالی تلاش فراوانی برای آزادی کاميار انجام داده اند.

دکتر آرش علائی مدير سابق مرکز بين المللی آموزش و تحقيقات بيماری های تنفسی و نسل در تهران است. از سال ۱۹۹۸ او يکی از پيشگامان اصلی مبارزه با ايدز و ترويج برنامه های پيشگيرانه برای مقابله با اين بيماری در ايران بوده است.

برادران علائی علاوه بر فعاليت های خود در ايران دوره های آموزشی متعددی را برای پزشکان و مددياران تاجيک و افغان نيز برگزار کرده و در زمينه گسترش همکاری بين ۱۸ کشور خاورميانه و آسيای ميانه برای مقابله با ايدز بسيار فعال بودند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۹ جيزه هاينزپاگل برای پزشکان مدافع حقوق بشر که از سوی آکادمی علوم نيويورک اعطا می شود به برادران علائی تعلق گرفت.
XS
SM
MD
LG