لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

اخراج رییس دفتر تلویزیون «العربیه» از تهران


شبکه تلویزیونی العربیه می گوید رییس دفترش از تهران اخراج شده است.
شبکه تلویزیونی العربیه می گوید رییس دفترش از تهران اخراج شده است.

مسئولان شبکه تلويزيونی «العربيه» روز سه شنبه اعلام کردند که مقامات ايرانی به حسن فحص، رييس دفتر اين تلويزيون در تهران، دستور داده اند، ايران را ترک کند.


سايت فارسی «العربيه» در اين مورد نوشت که وزارت ارشاد اسلامی در تماسی که با حسن فحص گرفته، به وی اطلاع داده که تصميم اخراج وی به علت «سياست های این کانال وعملکرد دفتر آن در تهران» اعلام کرده است .


«العربيه» می افزايد «تاکنون اين تصميم وعلل اتخاذ آن به طور رسمی به اين تلويزيون ابلاغ نشده است.»


تنش بر سر دو فیلم


در همين حال برخی از خبرگزاری ها دلیل این تصمیم دولت ایران را گزارش «العربیه» در مورد فیلم «امام خون» می دانند.


خبرگزاری «رويترز» در همین مورد گزارش داده است که يکی از نمايندگان حزب دمکراتيک ملی حاکم مصر در پارلمان اين کشور سناريوی فيلمی را به نام «امام خون» می نويسد که در آن به شدت از آيت الله خمينی، رهبر پيشين جمهوری اسلامی انتقاد شده است.


«العربيه» همچنين اعلام کرده بود، اين فيلم در واقع پاسخی است به فيلم ايرانی «اعدام فرعون» که در آن از انور سادات، رييس جمهوری فقيد مصر به به خاطر امضای قراداد صلح کمپ ديويد با اسرائيل، به عنوان «خائن» و از خالد اسلامبولی، قاتل وی به عنوان «قهرمان» ياد شده است.


به دنبال نمايش اين فيلم، خانواده انور سادات و وزارت امور خارجه مصر به شدت به جمهوری اسلامی اعتراض کردند.


به دنبال پخش گزارش العربیه درباره فیلم «امام خون»، برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، به ويژه اعضای کميسيون امنتيت ملی اين مجلس، از مقامات ايران خواسته بودند تا با این شبکه خبری برخورد شود.

مسئولان ايرانی گفته اند که اين فيلم، ساخت نهادی با عنوان «ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام» در ايران بوده و بيانگر سياست دولت نيست.


اعتراض علیه گزارش العربیه


به دنبال پخش گزارش العربیه درباره فیلم «امام خون»، برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، به ويژه اعضای کميسيون امنتيت ملی اين مجلس، از مقامات ايران خواسته بودند تا با این شبکه خبری برخورد شود.


علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی وسياست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران، شبکه العربيه را متهم به پخش اکاذيب کرده و خواستار برخورد با این شبکه شده بود.


جواد جهانگير زاده، نماينده اروميه در مجلس شورای اسلامی، نیز در اين زمينه گفته است: قرار نيست همه «حيثيت ملی و بين المللی» که در شخصيت آيت الله خمينی «متجلی می شود، به وسيله يک شبکه خبررسانی مورد تهاجم قرار گيرد و ما با آنها با ملاحظه برخورد کنيم. »


اين نماينده مجلس خواستار بستن دفتر شبکه العربيه و جلوگيری از فعاليت های آن در ايران شده بود.


در همین زمینه، پيشتر خبرگزاری «فارس»، گزارش داده بود که ده انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه های ايران در بيانيه ای خواستار تعطيلی دفتر شبکه العربيه در تهران شده اند.


اين انجمن های اسلامی دانشجويان پخش گزارشی درباره تهيه فيلم «امام خون» در مصر توسط شبکه العربيه را «کينه توزی و عداوت» اين شبکه با جمهوری اسلامی توصيف کرده اند.


اين انجمن های اسلامی تاکيد کرده اند:« اين برای بار چندمی است که اين شبکه وابسته به جريانات تندرو سعودی با پخش فيلمی، احساسات ميليون ها مسلمان و شيعه را که انقلاب اسلامی را قبله آمال خود جهت پيروزی بر مستکبرين جهان می بينند، جريحه‌دار می سازد.»


ايران و مصر از سال ۱۹۷۹ يعنی پس از پيروزی انقلاب اسلامی روابط کامل ديپلماتيک با يکديگر ندارند. ايران زمانی که انور سادات، شاه سابق ايران را به عنوان ميهمان در قاهره پذيرفت، با اين کشور قطع رابطه کرد.


فيلم «اعدام فرعون» موجب افزايش تنش بين ايران و مصر شده است و ماه گذشته نيز ماموران پليس، دفتر شبکه تلويزيونی «العالم» وابسته به جمهوری اسلامی را در قاهره بسته اند.


«العربيه» که مقر آن در دبی است بخشی از گروه رسانه ای ام بی سی است و يکی از مهمترين کانال های اخباری خاورميانه و جهان عرب محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG