لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

مشروب مسموم ۱۰ نفر را در رشت کشت


مشروبات دست ساز موجب مرگ و میر دست کم ۱۰ نفر در رشت شده است. عکس تزئینی است.
مشروبات دست ساز موجب مرگ و میر دست کم ۱۰ نفر در رشت شده است. عکس تزئینی است.
فرمانده نيروی انتظامی استان گيلان می گويد ۱۰ نفر در رشت بر اثر مصرف مشروب الکلی دست ساز جان خود را از دست داده اند.

به گفته بهمن اميری مقدم علاوه بر فوت ۱۰ نفر، ۲۷ نفر ديگر نيز بر اثر مسمويت ناشی از مصرف مشروب الکلی مسموم در بيمارستان رازی رشت بستری شده اند که حال دو تن از آن ها وخيم است.

فرمانده نيروی انتظامی استان گيلان به خبرگزاری مهر گفت که ۲ نفر از توزيع کنندگان مشروب دست ساز در رشت «طی عملياتی تحقيقاتی از سوی مجموعه انتظامی استان گيلان دستگير و به مقام های قضايی تحويل شدند.»

آقای اميری مقدم جزئيات و چگونگی مسمويت بيش از ۳۷ نفر در اثر مصرف مشروب الکلی دست ساز را اعلام نکرد اما گفت که اين حادثه «ناشی از بی توجهی به هشدارهای پليس» است.

در ماه های اخير اين چندمين مورد از مسمويت گسترده ناشی از مصرف مشروبات الکلی است که ده ها نفر را مسموم کرده و جان چندين نفر را نيز گرفته است.

آذرماه ۸۷ نيز در بند عباس مشروب مسموم بيش از ۱۰۳ نفر را مسموم کرد که به گفته فرمانده انتظامی هرمزگان دست کم ۱۲ کشته برجا گذاشت و ۲ نفر را نابينا کرد.

دکتر فرشيد عابدی رئيس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۱۱ آذر در خصوص مسمويت اين افراد به روزنامه اعتماد گفت"عمده بيمارانی که به خاطر مصرف مشروبات الکلی مسموم به بيمارستان مراجعه کردند،بين ۲۹ تا ۴۵ سال داشتند،و سن فوت شدگان را نيز بين ۲۵ تا ۴۰ سال بود.

در سال ۸۴ نيز مسموميت بيش از ۱۰۰ نفر براثر مشروب مسموم در شيراز ۲۴ نفر را کشت. در ارديبهشت ماه ۸۵ روزنامه کيهان از کشته شدن ۱۵ نفر در جنوب ايران بر اثر مسموميت ناشی از مشروب خبر داد.

دو سال پيش درست در تعطيلات نوروزی سال ۸۶ فرمانده نيروی انتظامی قم خبرگزاری ها در ايران از مسموميت ۱۰۴ نفر، وکشته شدن ۱۲ نفر در پايتخت مذهبی ايران يعنی شهر قم خبر دادند.

بنابر قوانين جمهوری اسلامی در ايران توليد،حمل،توزيع و مصرف مشروبات الکلی به کلی ممنوع است و مجازات شلاق، زندان و جريمه و حتی در صورت استفاده بيش از ۳ بار مجازات اعدام را در پی دارد.

اين ممنوعيت اگرچه بيش از ۳ دهه پيش و در سال های پس از انقلاب وضع شد اما از مصرف مشروبات الکلی در ايران نکاسته است.

آمار مصرف کنندگان مشروبات الکی،حجم معاملات آن از سوی مقام های قضائی اعلام نشده اما فرمانده نيروی انتظامی که همزمان رياست ستاد مبارزه با موادمخدر را نيز بر عهده دارد،در تيرماه ۸۷ تعداد معتادان به الکل در ايران را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

احمدی مقدم همچنين گفت که « برخلاف همه کشورهای دنيا که تعداد الکلی ها ۱۰ برابر معتادان به مواد مخدر است ، اين نسبت در ايران برعکس است زيرا تعداد معتادان به مواد مخدر در ايران ۱۰ برابر الکلی هاست. »

نزديک به يک سال و نيم پيش نيز موسسه تحقيقاتی « داريوش » در تهران آمار مصرف کنندگان مشروبات الکلی در ايران را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

  • مرگ شهروندان بر اثر مسمومیت الکلی و نوشیدن مشروبات الکلی دست‌ساز در ایران بارها رخ داده است. به نظر شما چگونه می‌توان جلوی چنین اتفاقی را گرفت؟
XS
SM
MD
LG