لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

آسوشيتدپرس: افزايش امکانات اعضای ارشد القاعده در خاک ايران


 سیف العدل
سیف العدل
خبرگزاری « آسوشيتدپرس» می نويسد که از زمان آزادی يک ديپلمات ايرانی در ماه مارس سال گذشته که مدت ها پيش در نوار مرزی پاکستان ربوده شده بود به نظر می رسد که معاملات بين حکومت ايران و شبکه القاعده افزايش يافته است.
حکومت ايران آزادی اين ديپلمات را نتيجه تلاش دستگاه های امنيتی خود توصيف کرد ولی دستگاه های امنيتی غربی می گويند اين يک معامله ای بود که مناسبات ايران و القاعده را وارد مرحله جديدی کرده است.
به گفته منابع غربی در ازای آزادی اين ديپلمات، القاعده از حکومت ايران خواست که برای ده ها نفر از اعضای القاعده و خانوده اسمه بن لادن که در ايران تحت کنترل امنيتی شديدی قرار دارند شرايط بهتری را فراهم کند.

يکی از اين افراد «سيف العدل» ارشد ترين فرد در ساختار نظامی القاعده است. به نظر می رسد که اين فرد اکنون از آزادی بيشتری برای رفت و آمد برخوردار است و پس از کشته شدن اسامه بن لادن نقش وی در رهبری شبکه القاعده اهميت بيشتری خواهد داشت.
منابع امنيتی غربی می گويند پس از آزادی ديپلمات ايرانی تاکنون «سيف العدل » حداقل يک بار به پاکستان سفر کرده و به نظر می رسد که امکانات بيشتری برای تماس با رهبران ديگراين شبکه دارد.
خبرگزاری « آسوشيتدپرس» می افزايد اين يک تحول مهم در مناسبات ايران و القاعده است. گروهی از رهبران القاعده و اعضای خانواده آنها پس ازحمله آمريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ به ايران گريختند . از آن زمان حکومت ايران اين افراد راتحت کنترل امنيتی شديد قرار داده بود. ولی اخيرا به نظر می رسد که اعضای القاعده در ايران از امکانات و آزادی عمل بيشتری برخوردار هستند.

مقامات امنيتی غربی معتقدند که احتمالا «سيف العدل» با وجوديکه می تواند به پاکستان سفر کند ترجيح داده است که فعلا همراه خانواده خود در ايران باقی بماند و خاک ايران را از نقطه نظر احتمال حمله کماندوهای آمريکايی امن تر از پاکستان می داند. «سيف العدل» که مصری است جزو افراد اصلی تحت تعقيب دولت آمريکا است و حدس زده می شود که مغز متفکر چند عمليات القاعده از جمله بمب گذاری سال ۱۹۹۸ در جوار سفارتخانه های آمريکا در دو پايتخت آفريقايی بوده است.
خبرگزاری « آسوشيتدپرس» می افزايد شرايط زندگی افراد القاعده و خانواده ای آنها در ايران برای دستگاههای امنيتی غربی بسيار ناشناخته است و اطلاعات دقيقی در مورد ميزان آزادی آنها برای تردد و يا تماس با دنيای خارج در دست نيست. با اين وجود دستگاههای اطلاعاتی غربی حدس می زنند که علاوه بر « سيف ال عادل » چند نفر ديگر از چهره های مهم القاعده در ايران بوده و يا هنوز در آن کشور هستند، از جمله « عطيه عبدالرحمان» يکی از مقامات ارشد اين شبکه که اهل ليبی است، « ابو محمد ال مصری» يک مقام ارشد در کميته نظامی القاعده و « ابو حفس ال موريتانی » يکی از شخصيت های معنوی اين شبکه.
بسياری از کارشناسان القاده معتقدند که پس از مرگ اسامه بن لادن نقش « سيف العدل» در این شبکه اهميت بيشتری پيدا کرده و با وجوديکه وی کماکان در پشت صحنه قرار دارد احتمالا نقش اصلی را در هدايت فعاليت های نظامی القاعده ايفا می کند.
برخی از مقامات امنيتی کشورهای عربی معتقدند که «سيف العدل» ممکن است بتواند يک مرکز ماهواره ای برای هدايت فعاليت های القاعده در ايران سازمان دهد.
خبرگزاری « آسوشيتدپرس» ياد آوری می کند که شبکه القاعده در برگيرنده گروههای بسيار تندرو سنی است که در مرام خود مسلمانان شيعه را دشمن قلمداد می کنند. در عراق القاعده حملات مرگباری راعليه شيعيان آن کشور انجام داده و اخيرا رهبران منطقه ای القاعده در يمن عليه اقليت شيعيان شورشی اين کشور اعلام جهاد کرده اند.
در دوران حکومت طالبان در افغانستان نيز حکومت ايران به شکل فعالی از مخالفان طالبان حمايت می کرد. در سال ۱۹۹۸ به هنگام تصرف شهر مزار شريف توسط جنگجويان طالبان آنها به ساختمان کنسولگری ايران هجوم برده و هشت ديپلمات ايرانی را به قتل رساندند. به اعتقاد بسياری اين کشتار بخشی از سياست شيعه ستيزی طالبان بود.
حکومت ايران با نگاه داشتن تعدادی از مقامات القاعده و خانواده های آنها در ايران سعی دارد از آن ها به عنوان يک ضامن در مقابل احتمال حملات القاعده به ايران استفاده کند.

حکومت ايران در عين حال در مبارزه با القاعده با غرب همکاری کرده است. در سال ۲۰۰۳ حکومت ايران نام و مشخصات ۲۲۵ نفر از جنگجويان القاعده را که در ايران بازداشت شده بودند به شورای امنيت سازمان ملل متحد تسليم کرده و اين افراد را به کشورهای زادگاه خود در خاورميانه و شمال آفريقا تحويل داد.
خبرگزاری « آسوشيتد پرس» ياد آوری می کند که هنوز هم يکی از همسران اسامه بن لادن به همراه چند تن از فرزندان او در ايران به سر می برد. اوايل سال گذشته يکی از دختران بن لادن به نام « ايمان» توانست از محل نگهداری خود در ايران گريخته و به سفارت عربستان در تهران پناه برد. در نهايت به وی اجازه داده شد که ايران را ترک کرده و به سوريه برود.
حتی برخورد اعضای خانواده بن لادن با حکومت ايران نيز متناقض بوده است. سال گذشته يکی از پسران بن لادن به نام « خالد» در نامه ای خطاب به آيت الله خامنه ای رهبر ايران مدعی شد که با اعضای خانواده وی در ايران بد رفتاری شده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و ساکت کرده اند.» وی در اين نامه از طرف بخش القاعده در شمال آفريقا ايران را تهديد کرد. « خالد» در حمله کماندوهای آمريکايی به مخفيگاه اسامه بن لادن کشته شد.
اما «عمر» يک پسر ديگر اسامه بن لادن که از مادر ديگری است در مورد نحوه رفتار حکومت ايران با اعضای خانواده خود ارزيابی ديگری ارائه داده است. او در ماه مارس ۲۰۱۰ در شهر لندن گفت: « من مطمئن هستم که در ايران با خواهران و برادران من بدرفتاری نشده است. من اين موضوع را از زبان خود آنها شنيده ام.»
XS
SM
MD
LG