لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

نیکونسبتی: «دلیل اصلی بازداشت من اعتراض به احمدی نژاد بود»


علی نيکو نسبتی، متهم به «اخلال در نظم عمومی» شده است.
علی نيکو نسبتی، متهم به «اخلال در نظم عمومی» شده است.

علی نيکو نسبتی، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» مجرم شناخته شده، اما حکم تحمل ده ضربه شلاق او به حکم پرداخت جريمه نقدی بدل شده است.


علی نيکونسبتی و ديگر فعالان دانشجويی که اخيراً به همين اتهام بازداشت شده اند، اتهام اخلال در نظم عمومی را رد می کنند و علت مطرح شدن آن را، تلاش برای ايجاد انحراف در افکار عمومی توصيف می کنند.


علی نيکو نسبتی، در این مورد در گفت و گویی با راديو فردا شرکت کرده است.


چه حکمی برای شما صادر شده است؟


علی نیکونسبتی: من به علت شرکت در تجمع دانشگاه اميرکبير در۳۰ مهر، در اعتراض به حکم ناعادلانه سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير، متهم به «اخلال در نظم عمومی» شدم. روز یکشنبه دادگاه حکم صادر کرد و بر اساس آن به پنج ماه حبس و تحمل ۱۰ ضربه شلاق محکوم شدم و با توجه به اين که سوء پيشينه ندارم، اين حکم را به جزای نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تبديل کردند.


جالب اين است که اينها می توانستند حکم را تعليق کنند ولی آن را به جزای نقدی تبديل کردند، که حتماً ضربه ای به ما زده باشند.

آقای نيکو نسبتی، اعضای ديگری از دفتر تحکيم وحدت که نامه تندی به آقای احمدی نژاد نوشته بودند نيز بازداشت شده اند. آيا پرونده کلی برای همه وجود داشته است؟


در پرونده من درج شده که به درخواست وزارت اطلاعات و بر اساس حکم دادستانی قرار بوده است، تمامی دانشجويانی که در اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران، برنامه ای را ترتيب دادند و قصد اعتراض داشتند، دستگير شوند. اين حکم جلب صادر می شود و به تدريج اين دانشجويان دستگير می شوند.


در مراحل بعدی اتهامات مختلفی به هر کدام نسبت داده می شود که قضيه اصلی را منحرف کنند.


دليل اصلی اين بازداشت ها، اعتراض به آقای احمدی نژاد بوده است. ولی در اولين درخواست بازداشت دقيقاً ذکر شده است که تمامی شرکت کنندگان در اعتراض به آقای احمدی نژاد دستگير شوند.


با همين عنوان، دادستانی برای من و آقای عزيزی و چند نفر ديگر از دانشجويان حکم صادر کرده است.


دقيقاً چه اتهاماتی مطرح کرده اند تا نگاه ها را از مسئله اصلی که اعتراض به آقای احمدی نژاد بوده، منحرف کنند؟


متأسفانه حرکتی در ايران شروع شده است که وقتی از دولت و يا هر نهاد ديگری انتقاد می کنيم، به جای اين که ما را به همان علت محاکمه کنند، دلايل ديگری مطرح می کنند.


در مورد دانشجويان امير کبير، که ابتدا در سال ۱۳۸۵به حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه اعتراض کردند و بعد از آن شاهد انتشار «نشريات موهن» بوديم، و به همين دليل آن سه دانشجو را به زندان انداختند.


حکم جلب اوليه من و آقای عزيزی و چند نفر ديگر، به دليل اعتراض به حضور آقای احمدی نژاد و مجموع سياست ها و اقدامات نادرست او صادر شد، ولی با گذشت مراحل بازجويی اتهامات ديگری را مطرح می کردند تا اذهان را از علت اصلی برخورد با ما که اعتراض به سياست های اشتباه دولت است، منحرف کنند.


شما به تحمل ده ضربه شلاق محکوم شده ايد که البته به جزای نقدی تبديل شده است. ولی اخيراً فعالان دانشجويی يا ديگر فعالان به شلاق محکوم می شوند، در حالی که در چند سال گذشته چنين حکمی صادر نمی شد.


علی نيکونسبتی: چند مورد در مورد فعالين زن اين حکم را داشتيم. بارها گفته ايم که هدف اين آقايان ايجاد رعب و وحشت است که خوشبختانه تا کنون به نتيجه نرسيده و فعالان مختلف به کار خود ادامه می دهند و اين احکام بر روی آنان تأثير ندارد.


XS
SM
MD
LG