لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

عفو بين الملل بازداشت اشکان ذهابيان را محکوم کرد


لوگوی عفو بین الملل
لوگوی عفو بین الملل

سازمان عفو بين الملل در بخشی از تازه ترين بيانيه اش درباره ايران، به بازداشت اشکان ذهابيان ، دانشجوی محروم از تحصيل و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت اشاره کرده و بازداشت و نگهداری او در زندان را محکوم کرده است. بيش از يک ماه است که اشکان ذهابيان در بازداشت و در
بازداشتگاه اطلاعات ساری معروف به بازداشتگاه شهيد کچويی بسر می برد.

اشکان ذهابيان اولين بار در ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۸ بازداشت و به طور غيابی به ۶ ماه زندان محکوم شد. او برای بار دوم ۱۳ آبان ۱۳۸۸ دستگير شد. اتهام او اين بار، اقدام عليه امنيت ملی از طريق تشکيل انجمن های اسلامی شمال کشور بود.

او با وثيقه ای ۳۰۰ ميليون تومانی و از طريق گرو گذاشتن سند خانه پدری اش آزاد شد.

اشکان ذهابيان در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، عضو ستاد دانشجويی مهدی کروبی در شهر بابل بود.

پس از اينکه بارها ماموران امنيتی به منزل او مراجعه کردند و خواستار مراجعه او به اداره اطلاعات شدند، اشکان ذهابيان روز دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ماه سال جاری همراه پدر خود به اداره اطلاعات شهر ساری مراجعه و در همانجا بازداشت شد.

مادر اشکان ذهابيان در گفت و گو با راديو فردا درباره آخرين خبری که از فرزندش دارد، می گويد:« از آن زمانی که بازداشت شد، يکی دوباری به خانه تلفن زد اما الان دو هفته است که از اشکان خبر نداريم و خيلی نگرانش هستيم.»

مادر اشکان ذهابيان می گويد وقتی خانواده اشکان درخواست ملاقات با اورا می کنند، پاسخ روشنی به آنها داده نمی شود و می افزايد:« جواب قانع کننده ای به ما نمی دهند. فقط می گويند حالش خوب است و به زودی می توانيم او را ببينيم. بارها مراجعه کرديم ولی جواب درستی نگرفتيم. نمی دانم کی می خواهند از حال او به ما خبر بدهند ويا کی او را از بازداشتگاه اطلاعات ساری به زندان بابل منتقل کنند. چيزی به ما نمی گويند.»

پس از آنکه اشکان ذهابيان بازداشت شد، مادرش در اثر فشارهای وارده به بيمارستان منتقل شد. او درباره اين ماجرا به راديو فردا می گويد:« در اثر ناراحتی و غصه حالم خيلی بد شد. مرا به بيمارستان بردند و يکی دوروزی در بيمارستان بستری شدم. پدر اشکان هم که ناراحتی قلبی دارد، دو هفته پيش به شدت حالش بد شد.»

دروئری دايک، سخنگوی بخش ايران سازمان عفو بين الملل در گفت و گو با راديو فردا، ۳ بار بازداشت و محاکمه های غيابی اشکان ذهابيان را محکوم می کند و می گويد:« در مورد پرونده اشکان ذهابيان بايد بگويم که محاکمات نادعادلانه ای برای او صورت گرفته است. او در دوران انتخابات رياست جمهوری در ستاد مهدی کروبی فعال بوده و او پيشتر به طور غيابی بدون اينکه در دادگاه شرکت کندف محکوم شده است.»

دروئری دايک در ادامه می گويد که عفو بين الملل عقيده دارد که اشکان ذهابيان زندانی عقيدتی است و صرفا به دليل بکارگيری مسالمت آميز حق آزادی بيان خود زندانی شده است و می افزايد:« متاسفانه اشکان ذهابيان تنها يک نمونه از زندان عقيدتی در ايران است. سازمان عفو بين الملل کمپين های ديگری هم برای ديگر زندانيان عقيدتی به ويژه دانشجويان دارد.»

سازمان عفو بين الملل از دولت ايران خواسته به چرخه سرکوب دايم خاتمه داده و به طور کامل به تعهدات ايران در قبال قوانين بين المللی حقوق بشر پايبند باشد و به سرعت و بدون قيد و شرط هر کسی را که صرفا به دليل ابراز عقيده به صورت مسالمت آميز و استفاده از حق آزادی بيان يا بر اساس ارتباط خانوادگی با افرادی که با مقام های ايران مخالفند،دستگير شده اند را آزاد کند.

XS
SM
MD
LG