لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

اعتراض عفو بین الملل به اعدام در ملا عام در ایران


سازمان عفو بين الملل از مقامات ايران خواست تا اعدام در ملاء عام را پايان دهد. (عکس: فارس)
سازمان عفو بين الملل از مقامات ايران خواست تا اعدام در ملاء عام را پايان دهد. (عکس: فارس)

سازمان عفو بين الملل روز جمعه با انتشار بيانيه ای نخستين مورد اعدام در ملاء عام از زمانی که رييس قوه قضاييه چنين اعدام هايی را در ژانويه ۲۰۰۸ ، بهمن ماه ۱۳۸۶ممنوع کرده بود، محکوم کرد.


سازمان عفو بين الملل همچنين نگرانی عميق خود را از پيش نويس لايحه ای که در صورت تصويب آن، بر تعداد جرايمی که حکم اعدام داشته باشند، افزوده می شود، اعلام کرد.


سازمان عفو بين الملل از مقامات ايران خواست تا اعدام در ملاء عام را پايان داده و از آنها خواسته است تا به جای افزايش جرايمی که مجازات اعدام داشته باشند، قدم های لازم برای لغو مجازات اعدام را بردارند.


سازمان عفو بين الملل در بيانيه خود می افزايد:« اعدام در ملاء عام ظالمانه و غير انسانی است و تنها می تواند تاثيری غير انسانی بر قربانی و کسانی که شاهد صحنه هستند، داشته باشد.»


سازمان عفو بين الملل اقدام ايران مبنی بر اعدام چهار نفر در شهر برازجان در استان بوشهر بر خلاف دستور قوره قضاييه مبنی بر اعدام نکردن مجرمان در ملاء عام را به شدت محکوم کرد.


روز پنج شنبه، چهار نفر در شهر برازجان استان بوشهر و در ملاء عام حلق آويز شدند و همزامان يک محکوم به اعدام در زندان مرکزی سنندج به دار آويخته شد.


اعدام چهار متهم که اتهام آنها قتل عنوان شده، در ملاء عام و در شهر برازجان در حالی صورت می گيرد که قوه قضاييه در زمستان گذشته اعلام کرد اجرای احکام اعدام در ملاء عام را ممنوع کرده است.


سازمان عفو بين الملل همچنين می افزايد:« بسيار نا اميد کننده است که دستور چنين اعدام هايی در ملاء عام داده می شود و عکس های آن توسط خبرگزاری ها پخش می شود. در حالی که آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه پيشتر اعلام کرده بود تصاوير اعدام شدگان نبايد در رسانه ها منتشر شود.»


سازمان عفو بين الملل در بيانيه خود همچنين نگرانی عميق خود را از پيش نويس جديد لايحه ای که در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است و بر اساس آن تعداد جرايمی که مجازات اعدام داشته باشند، افزايش پيدا خواهد کرد، اعلام کرده است.


سازمان عفو بين الملل از مقامات ايران می خواهد تا بر پايه کنوانسيون بين المللی حقوق سياسی و مدنی و ساير پيمان های بين المللی که ايران به آن پايبند است، تعداد جرايمی را که برای آنان مجازات اعدام در نظر گرفته است، کاهش دهد.


XS
SM
MD
LG