لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

«ده‌ها سایت دولتی و امنیتی اسرائیل هک شدند»


لوگوی گروه «جنبش ناشناس»
لوگوی گروه «جنبش ناشناس»
گروه «جنبش ناشناس» (Anonymous) از کار افتادن ده‌ها وب‌سایت دولتی و نهادهای مهم امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل، در روز یک‌شنبه، را بر عهده گرفته و اعلام کرد که هک کردن این سایت‌ها در اعتراض به سیاست‌های دولت اسرائیل انجام شده‌است.

گروه هکرها در بیانیه‌هایی در وبسایت‌های جهانی نوشته‌اند که برای بیان خشم خود از برخورد نیروی دریایی اسرائیل با دو قایقی که در روزهای اخیر درصدد شکستن حصر دریایی غزه بودند، وب‌سایت‌های دولتی و اطلاعاتی اسرائیل را هک کرده‌اند.

در کنار وب‌سایت‌های وزارتخانه‌های دولت اسرائیل، تارنماهای ارتش اسرائیل، موساد (تشکیلات اطلاعات خارجی و جاسوسی اسرائیل)، شباک (تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل) و نیز وب‌سایت نهاد ریاست جمهوری اسرائیل هک شده‌بود.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، هکرها به احتمال قوی سرویس خدماتی اصلی این وب‌سایت‌های دولتی را که «تهلا» نامیده می‌شود، هک کردند که در نتیجه آن، ارائه بسیاری از خدمات دولتی و پرداخت‌های مردمی به دولت مختل شد.

مسئولان «تهلا» گفته‌اند که رخنه‌ای به سرویس‌هایشان صورت نگرفته بلکه سخن از «نقص فنی» است اما به نوشته هاآرتص، این رخداد که وسیع‌ترین حمله سایبری به نهادهای دولتی اسرائیل بوده‌است همزمان با تهدید هکرهای جهانی به ضربه زدن به تارنماهای دولتی این کشور، رخ داده‌است.

تهدید گروه هکرهای ناشناس بین‌المللی از شامگاه جمعه و نیز روز شنبه در اینترنت قرار گرفته بود. همین گروه پیشتر نیز وب‌سایت‌های برخی دولت‌های دیگر را هدف قرار داده‌است اما تا کنون حمله سایبری به اسرائیل در این وسعت صورت نگرفته بود.

به باور این گروه، برخورد دریایی اسرائیل با قایق‌های اروپایی و کانادایی که عازم غزه بودند، «راهزنی دریایی و اقدامی غیر قانونی و ضربه زدن به حقوق انسان و مردمسالاری» بوده‌است.

این گروه همچنین تهدید کرده که اگر اسرائیل همچنان در آینده مانع از حرکت‌های دریایی مشابه به سوی غزه شود، با ضربات هکرهای جهانی که حامی فلسطینی‌ها هستند، روبه‌رو خواهد شد.

نیروی دریایی اسرائیل عصر جمعه گذشته دو کشتی ثبت شده در ایرلند و کانادا را که با ده‌ها نفر از حامیان بین‌المللی فلسطینی‌ها در راه رسیدن به ساحل بندر غزه بودند، متوقف کرد و این افراد را به بندر اشدود اسرائیل برد.

۲۷ سرنشین قایق‌های «تحریر» و «سایورزه» (به معنای «آزادی» در زبان بومی‌های اسکاتلندی) از کشورهای مختلف جهان، بویژه اعراب مقیم کانادا و نیز برخی از شهروندان ایرلندی بودند که حمایت از فلسطینی‌ها آنها را گرد هم آورده بود؛ حسن غانی، خبرنگار شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، پرس تی‌وی نیز یکی از دوازده سرنشین قایق «تحریر» ثبت شده در کانادا بود.

دو قایق روز پیش از آن از بندر فتحیه در کشور ترکیه در آب‌های دریای مدیترانه به سوی غزه حرکت کرده و مسئولان این برنامه گفته بودند که قایق‌ها حامل دارو و تجهیزات پزشکی برای فلسطینی‌های غزه است، هرچند که از درون قایق‌ها تنها صدها توپ راگبی برای کودکان غزه بدست آمد.

اسرائیل با تکیه بر گزارش کمیسیون جفری پالمر، کمیسیون منصوب شده از سوی دبیرکل سازمان ملل، تأکید داشت که حصر دریایی غزه با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و نباید گذاشت که قایق‌ها یا کشتی‌هایی خودسرانه به غزه بروند زیرا امکان انتقال تسلیحات برای تشکل‌های مسلح فلسطینی وجود دارد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، تلاش هکرهای جهانی برای ضربه زدن به وب‌سایت‌های دولتی و نهادهای مهم اطلاعاتی و امنیتی این کشور، هرچند بی‌اهمیت است و سریعاً می‌توان بر آن فائق آمد، اما این حملات به وجهه اسرائیل که یکی از پیش‌آهنگان فناوری‌های این عرصه است، لطمه می‌زند و به‌ویژه می‌تواند چراغ قرمزی برای آینده باشد.

به نوشته هاآرتص، رسیدن دشمنان به سطحی از توانایی‌ها که اسرائیل را حتی برای زمانی کوتاه مورد ضربه فناوری قرار دهند، زیان‌هایی بسیار بیشتر از صدها موشک دارد؛ زیرا خطر از ناحیه یک گروه هکرهای ناشناس نیست که تنها اندکی توجه جهانی را می‌طلبد بلکه تهدید واقعی، زمانی است که «مین‌های سایبری» که عمیقاً با اسب‌های تروای تکنولوژی به سامانه‌های حیاتی اسرائیل وارد شود، بتواند زیان‌های جدی ایجاد کند.

هاآرتص نوشته‌است اسرائیل در این عرصه، دانش غنی دارد و از نیروی ورزیده و مبتکر برخوردار است اما لازم است که برای روز مبادایی که دیوارهای حفاظت امنیتی مربوط به سیستم‌های حیاتی کشور فرو ریخته شود، برنامه ملی جایگزینی، از هم اینک تنظیم و ارائه کند.
XS
SM
MD
LG