لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

«لغو بخشی از تحریم ها علیه سوریه گامی مثبت است»


پرچم اتحادیه عرب
پرچم اتحادیه عرب
اتحاديه عرب از آمادگی ايالات متحده برای لغو بخشی مهم از تحريم ها عليه سوريه ابراز خشنودی کرد و آنرا «گامی مثبت» ناميد.

اتحاديه عرب در بيانيه ای که سه شنبه درمقر اتحاديه درقاهره منتشرشد، اعلام کرد که «سوريه يک مهره کليدی در نزاع اسرائيلی- فلسطينی است که در حل اين نزاع، و برقراری صلح خاورميانه نقشی مهم دارد».

عمر موسی دبيرکل اتحاديه عرب ابراز اميدواری کرد که آمريکا همه تحريم ها عليه سوريه را بردارد.

عمر موسی خواهان آن شد که دولت باراک اوباما راه و روش تعامل با سوريه را از اساس تغيير دهد و راهکارهائی در پيش گيرد که با سياستهای زمان دولت جرج بوش در قبال سوريه تفاوت ماهوی داشته باشد.

عماد مصطفی سفير سوريه در واشينگتن اين هفته اعلام کرد که دولت اوباما به سفارتخانه سوريه آگاهی داده که آمريکا آماده لغو بخشی مهم از تحريم ها عليه سوريه است و فروش هواپيماهای مسافربری و تجهيزات يدکی آن و برخی ديگر از فن آوری های مخابراتی و ارتباطاتی را آزاد خواهد کرد.

عماد مصطفی خود تاکيد کرد که هنوز کنگره آمريکا بايد قوانين لغو مجازات ها را تصويب کند. خانم نانسی پلوسی رئيس مجلس نمايندگان و سناتور جان کری رئيس کميسيون مناسبات خارجی در مجلس سنا از سوريه ديدار کرده اند، و جيمی کارتر نيز در ماه های اخير سفرهائی به سوريه داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اين هفته تاکيد کرد که دولت اوباما در حال تعامل و همآهنگی با کنگره برای لغو اين بخش از تحريم هاست.

جرج ميچل فرستاده ويژه دولت آمريکا در امور صلح خاورميانه يکشنبه در پی ديدار با بشاراسد رئيس جمهوری سوريه در دمشق گفت هدف آمريکا برقراری صلح ميان اسرائيل با فلسطينی هاست اما به همان ميزان آمريکا می خواهد که گفتگوهای صلح ميان سوريه و لبنان با اسرائيل نيز پيشرفت کند.

دولت اوباما درهفت ماه عمرخود تلاش کرده که سوريه را به ايفای نقشی سازنده در روند صلح خاورميانه تشويق کند. سوريه هفته گذشته برای حل معضل هسته ای ايران، و ميانجی گری ميان آمريکا و دولت تهران نيز ابراز آمادگی کرد.

مجازات های آمريکا عليه سوريه از سال ۲۰۰۴ به اتهام «حمايت سوريه از تروريست ها در عراق» آغاز شد اما در پی قتل رفيق حريری نخست وزير اسبق لبنان، که انگشت اتهام درمورد آمريت آن به سوی سوريه دراز شده بود، تحريم های آمريکا عليه سوريه شدت گرفت.

آمريکا ابرازاميدواری کرده که تا پيش از پايان سال جاری ميلادی سفير تازه ای به دمشق بفرستد. بيش از چهار سال است که آمريکا در سوريه سفير ندارد. بشاراسد ماه گذشته اوباما را به ديدار از سوريه دعوت کرد.
XS
SM
MD
LG