لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

صدر: فعالیت های جیش المهدی متوقف می شود


به گفته مقتدی صدر، تصميم ياد شده به منظور سازماندهی مجدد شبه نظاميان وابسته به او گرفته شده است.
به گفته مقتدی صدر، تصميم ياد شده به منظور سازماندهی مجدد شبه نظاميان وابسته به او گرفته شده است.

مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه روز چهارشنبه، ۲۹ اوت، اعلام کرد که فعاليت های جيش المهدی را به مدت شش ماه به حالت تعليق در می آورد.


به گفته اين روحانی عراقی، تصميم ياد شده به منظور سازماندهی مجدد شبه نظاميان وابسته به او گرفته شده است.


مقتدی صدر در بيانيه ای که دفتر وی در شهر نجف انتشار داده، اعلام کرد: برای تجديد سازمان جيش المهدی به نحوی که به حفظ اصولی اين تشکيلات کمک شود، تمام فعاليت های آن را به مدت شش ماه به حالت تعليق در می آورد.


به گزارش خبرگزاری ها، بيانيه مقتدی صدر پس از درگيری های شديد روز سه شنبه در کربلا صادر می شود که منجر به کشته شدن دست کم ۵۲ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر شد.


دستياران آقای صدر هر گونه نقش شبه نظاميان جيش المهدی را در اين درگيری ها تکذيب کردند و مقتدی صدر سه روز عزای عمومی اعلام کرده و از دولت عراق خواسته است تا در مورد اين واقعه تحقيق کند.


نوری المالکی، نخست وزير و موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق گفته اند که هواداران رژيم سابق صدام حسين در حوادث کربلا دست داشته اند و هدف آنها بوجود آوردن يک «بحران بزرگ سراسری» بوده است.

هنوز مشخص نيست که چه گروه يا گروه هايی در اين درگيری ها دست داشته اند ولی برخی اخبار رسيده حاکيست که افرادی از جيش المهدی در درگيری با سپاه بدر، ديگر تشکيلات شبه نظامی شيعه وابسته به عبدالعزيز حکيم به خشونت ها دامن زده اند.


يک مقام امنيتی اعلام کرد: يک عضو شورای شهر کربلا که از اعضای ارشد جنبش صدر محسوب می شود روز چهارشنبه به اتهام دخالت در خشونت ها بازداشت شد.


اين در حالی است که برخی مقام های عراقی گروه القاعده و اعضای سابق حزب بعث عراق را عامل بروز تنش ها و درگيری های کربلا دانسته اند.


نوری المالکی، نخست وزير و موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق گفته اند که هواداران رژيم سابق صدام حسين در اين حوادث دست داشته اند و هدف آنها بوجود آوردن يک «بحران بزرگ سراسری» بوده است.


گزارش های رسيده از عراق حاکيست که در حال حاضر در اين شهر حکومت نظامی و منع رفت و آمد برقرار شده است.


نوری المالکی ، نخست وزير عراق روز چهارشنبه، پس از بازديد از شهر کربلا گفت که نيروهای امنيتی، اکنون کنترل آن شهر را در دست دارند و تا اطلاع ثانوی، مقررات منع رفت و آمد برقرار خواهد بود.


شهر کربلا ميزبان بيش از يک ميليون زائر شيعه است که به مناسبت سالگرد تولد امام دوازدهم شيعيان در اين شهر جمع شده اند.


XS
SM
MD
LG