لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

رکوردی تازه در فروش یک تابلوی نقاشی چینی


تابلوی «ماسک های زنجيره ای ۱۹۹۶ شماره ۶»، اثر «زنگ فانزهی». (عکس:AFP)
تابلوی «ماسک های زنجيره ای ۱۹۹۶ شماره ۶»، اثر «زنگ فانزهی». (عکس:AFP)

تابلوی «ماسک های زنجيره ای ۱۹۹۶ شماره ۶»، اثر نقاش و هنرمند معاصر چينی ،«زنگ فانزهی»، روز شنبه، به قيمت نه ميليون و هفتصد هزار دلار در هنگ کنگ به فروش رفت، که رکوردی تازه برای فروش نقاشی های چينی محسوب می شود.


نقاشی «ماسک های زنجيره ای ۱۹۹۶ شماره ۶»، هشت جوان حزب کمونيست چين را نشان می دهد که دستمال گردن های سرخ که بخشی از يونيفورم جوانان حزب کمونيست است، بر گردن دارند.


در اين اثر به نظر می رسد که اعضای گروه برای يک عکس دستجمعی در کنار يکديگر قرار گرفته و دست بر شانه يکديگر گذاشته اند.


اين نقاشی در يک مرکز حراج متعلق به «کريستيز» در هنگ کنگ به فروش رفت . کيت مالين، يکی از سخنگويان «کريستيز» به آسوشيتدپرس گفته است که خريدار اين تابلو خواسته هويتش فاش نشود.


«کريستيز» در وب سايت خود در مورد آثار «زنگ فانزهی» می نويسد: وی نشان می دهد که تصويری که ما از خود به جهان نشان می دهيم، دائما در حال تغيير است تا متناسب با محيط اجتماعی که متغير است، باشد.


پيش از فروش اين نقاشی، اثر «کای گوپکيانگ» که در نوامبر سال گذشته به مبلغ نه ميليون و پانصد هزار دلار به فروش رفت، رکورد بالاترين قيمت را برای يک اثر هنری چينی از آن خود کرده بود.


اين نقاش چينی مجموعه ای ۱۴قسمتی با استفاده از جوهر و باروت خلق کرده بود. نام اين مجموعه «۱۴ نقاشی برای همکاری اقتصادی آسيا و اقيانوسيه» نام داشت.


در ماه اکتبر نيز نقاشی اعدام «يو مينيون» حدود شش ميليون دلار به فروش رفت که در مورد حمله نيروهای امنيتی چينی به دانشجويان معترض و هوادار دمکراسی در ميدان «تيان آن من» در سال ۱۹۸۹ بوده است.


«يو مينيون» که چند سالی است از معروفترين هنرمندان چينی است از اين که بسياری از افراد، حادثه «تيان آن من» را منشا الهام هنری وی می دانند، نگران است.


شرط اين نقاش چينی در سال ۱۹۹۵ برای فروش اثرش اين بود که اين نقاشی در ملا عام به نمايش گذاشته نشود. در همين سال يک گالری هنری در هنگ کنگ، اين نقاشی را به يک کلکسيونر گمنام فروخت.


XS
SM
MD
LG