لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

«بازداشت ۴۰ نفر ديگر از تجمع‌کنندگان عاشورا با همکاری مردم»


دست‌کم هشت نفر در تظاهرات روز عاشورا کشته شدند.
دست‌کم هشت نفر در تظاهرات روز عاشورا کشته شدند.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کرد که «با همکاری مردم» ۴۰ نفر ديگر از معترضان و مخالفان دولت در روز عاشورا را شناسايی و دستگير کرده است.

نيروی انتظامی ایران دو روز پيش در ويژه‌نامه‌ای هشت صفحه‌ای به نام «امین جامعه» تصاوير ۶۵ نفر از حاضران در اعتراضات را چاپ کرده و از مردم ایران خواسته بود آنها را شناسایی کنند.

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی در این ویژه‌نامه که، به گفته سحام‌نیوز، در مدارس، مساجد، ادارات و سازمان‌ها پخش شده این ۶۵ نفر را «عوامل ناامنی و اهانت‌کنندگان به مقدسات» خوانده و از مردم خواسته بود تا آنها را شناسايی کنند.

پايگاه اطلاع‌رسانی نيروی انتظامی ایران به نقل از يک مقام آگاه اين نيرو گفته است که «به دنبال انتشار تصاویر آشوب‌گران» بيش از ۴۰ نفر ديگر از تجمع‌کنندگان روز عاشورا شناسايی و دستگير شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اين مقام آگاه که نامش برده نشده افزوده است که اين افراد پس از انتشار تصاويرشان در نشريه اين نيرو «با همکاری مردم شریف» شناسايی و بازداشت شده‌اند.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پنج تن از متهمان به اغتشاشات روز عاشورا به اتهام محاربه روز دوشنبه در تهران برگزار شد. در حالی که خبرگزاری‌های ایران این دادگاه را «علنی» خوانده‌اند، نام و مشخصات این متهمان به دستور قاضی دادگاه منتشر نشده است.

این در حالی است که دادسرای عمومی و انقلاب تهران پیشتر اعلام کرده بود که پرونده ۱۶ تن از متهمان حوادث روز عاشورا برای رسيدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده و برای يکی از متهمان درخواست مجازات به اتهام «محاربه» شده است.

حکم محاربه به معنای «جنگ با خدا» در قوانین جزای اسلامی اعدام است. در جریان درگیری‌های روز عاشورای تهران که اغلب خبرگزاری‌ها از آن به عنوان «شدیدترین مواجهه مخالفان حکومت با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی» یاد کردند، هشت نفر جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شدند.

وب‌سایت گرداب، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز پس از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دست به انتشار عکس‌های تعدادی از معترضان زد و از مردم خواستار شناسایی آنها شد.

این وب‌سایت پس از مدتی مدعی شد که تعدادی از این افراد شناسایی شده‌اند. برخی از سایت‌های هوادار دولت نیز مانند رجانیوز و فارس نیز دست به انتشار عکس‌های معترضان زده‌اند.
XS
SM
MD
LG