لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

ایران همکاری های خود را با آژانس محدود می کند


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ايران روز يکشنبه پنجم فروردین اعلام کرد که دولت تصميم گرفته است در واکنش به قطعنامه جديد سازمان ملل متحد همکاری های خود را با آژانس بين المللی انرژی اتمی محدود کند.


به گزارش ایرنا، آقای الهام اعلام کرد که «درجهت اجرای قانون الزام دولت به تجديد نظر در همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی مصوب مجلس شورای اسلامی، بخشی از همکاری های سازمان انرژی اتمی کشور با اين آژانس تا زمان بازگشت موضوع هسته ای ايران از شورای امنيت به آژانس متوقف می شود.»

پانزده عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد روز شنبه به اتفاق آراء قطعنامه جديدی عليه ايران تصويب کردند که شامل تحريم های اقتصادی بيشتری است.


اين قطعنامه در واکنش به سرپيچی ايران از قطعنامه پيشين سازمان ملل تصويب شد، که در آن از جمهوری اسلامی خواسته شده بود فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


«شورای امنیت پاسخگو باشد»


منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران روز يکشنبه در يک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران در نيويورک گفت : «شورای امنيت بايد درخصوص اقداماتش در برخی جاها و بی عملی و بی اقدامی در برخی ديگر از جاها پاسخگو باشد.»


وزیر خارجه ایران افزود که پاسخ ايران به قطعنامه اخير شورای امنيت در آينده نزديک داده خواهد شد.


به گفته آقای متکی که ايران بدون هيچ پيش شرطی حاضر است که با همه طرف ها مذاکره کند.


متکی:«شورای امنيت بايد درخصوص اقداماتش در برخی جاها و بی عملی و بی اقدامی در برخی ديگر از جاها پاسخگو باشد.»

آقای متکی گفت که مواضع ما در بحث هسته ای همانند فعاليت های ما کاملا شفاف است.


وی افزود: آنچه که مهم است اين است که بايد قصد و اراده لازم جهت حل موضوع در طرف های ديگر وجود داشته باشد، اما قراردادن پيش شرط وضعيت را پيچيده و نشان دهنده آن است که چنين قصدی وجود ندارد.


وی درباره جايگاه شورای امنيت تکرار کرد که «شورای امنيت بايد حافظ جايگاه خودش باشد. اقدامات غيرحقوقی، غيرمنطقی و غيرقانونی اعتبار شورای امنيت را از بين خواهد برد.»


«پایان عمر لیبرال دمکراسی»


به گزارش ايسنا محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری ایران، خطاب به تاييد کنندگان قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم و مجازات سنگين تر جمهوری اسلامی، گفـته است که ایران از فعاليت های هسته ای حتی به مدت يک ثانيه باز نخواهد ايستاد.


به گفته وی، «ملت ايران در تنظيم روابط بين المللی خود اين مخالفت ها و موضع گيری ها را از ياد نخواهد برد.»


محمود احمدی نژاد همچنین شکل تصميم‌ گيری اخير شورای امنيت را نشانه آنچه وی «شکست نظام ليبرال دموکراسی و پايان عمر آن» خواند، دانست.


وی با اشاره به صدور قطعنامه جدید شورای امنیت گفت :« اگر صدها کاغذ ديگر نيز صادر کنند، مطمئن باشند که در ايران هيچ اتفاقی نمی‌افتد و تنها آبروی نهادهای بين‌المللی بيش از گذشته مخدوش و اعتماد جهانی سلب می‌شود.»


آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان در مورد برنامه هسته ای ایران مظنون هستند و هدف آن را دستیابی به بمب اتمی می دانند. ایران همواره چنین اتهاماتی را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG