لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

امضای قرار داد گاز بین ایران و اتریش


شرکت ملی گاز ايران با شرکت او ام فاو اتريش ۲ قرارداد مهم انرژی را به امضا رساند.
شرکت ملی گاز ايران با شرکت او ام فاو اتريش ۲ قرارداد مهم انرژی را به امضا رساند.

به گزارش خبر گزاری سی ان ان ترک روز شنبه، ۲۱ آوريل شرکت ملی گاز ايران با شرکت او ام فاو اتريش ۲ قرارداد مهم انرژی را به امضا رساند.


طبق قرارداد نخست که ارزش آن ۱۸ مليارد دلار اعلام شده، ايران سالانه ۵ مليارد متر مکعب گاز طبيعی خود را از طريق ترکيه به اروپا صادر می کند.


بر اساس قرارداد دوم نيز که بهای آن ۱۲ مليارد دلار است شرکت اوام فاو اتريش در بيش از ۱۰ درصد پروژه های گاز رسانی ايران مشارکت می کند.


بنابراين گزارش صادرات گاز ايران به اروپا از طريق خط لوله موسوم به نابوکو که از ترکيه عبور می کند، عملی خواهد شد. شرکت اوام فاو و شرکت بوتاش گاز ترکيه مهمترين شرکتهای کنسرسيوم نابوکو محسوب می شوند.


خط لوله نابوکو به طول ۳۴۰۰ کيلومتر قرار است گاز ترکمنستان، کشورهای آسيای ميانه، ايران و مصر را از طريق ترکيه به اروپا برساند.


خط لوله نابوکو از سال ۲۰۱۱ با ظرفيت بيش از ۱۰ مليارد متر مکعب در سال به مرحله بهرهبردای می رسد و سپس انتقال گاز از طريق آن تا حدود ۴۰ مليارد متر مکعب افزايش می يابد.


اتحاديه اروپا در پی اختلافات سال گذشته روسيه و اوکراين در زمينه انرژی که موجب ايجاد اختلالاتی در صادرات گاز به اروپا شد، پروژه نابوکو را بيشتر از بيش مورد حمايت قرار می دهد.


مشارکت ايران در طرح نابوکو موجب ناخرسندی آمريکاست. با اين حال وزارت انرژی ترکيه اعلام کرده اولويت برای اين کشور افزايش منافع ملی است.


به گزارش رسانه های ترکيه، در صورتی که ايران در نتيجه مسايل مربوط به پرونده هسته ای، مورد تحريم های اقتصادی شورای امنيت سازمان ملل متحد واقع گردد، قرارداد صادرات گاز ايران به اروپا تحت تاثير قرار می گيرد.


XS
SM
MD
LG