لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

وزارت ارشاد به جنگ «مرد عنکبوتی» می‌رود


همزمان با آغاز بازگشايی مدارس در ايران يک مقام فرهنگی جمهوری اسلامی ايران خواستار نظارت بر بازار فروش نوشت افزار و کالاهای فرهنگی شده و از محدوديت های جديدی برای فروشندگان اين گونه کالاها خبر داده است.

سعيد جابری انصاری دبير ستاد حمايت و صيانت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه از جمع آوری و برخورد با آنچه که او بسته های غير مجاز فرهنگی ناميده خبر داده و آن ها را از مصاديق جنگ نرم دانسته است.

او با اشاره به آغاز به کار مدارس به خبرگزاری دانشجويان ايران – ايسنا گفته است: « بر اساس رصدی که ستاد در بازار داشته است بخش عمده ای از کيف ها، لوازم التحرير از جمله دفتر يادداشت ها و جامدادی ها دارای تصاوير و عکس هايی است که در حوزه فرهنگی جالب به نظر نمی آيد ازجمله اين عکس ها می توان به باربی، مرد عنکبوتی، و غيره اشاره کرد.»

همچنين قدرت گودرزی مدير عامل شرکت فروشگاه های زنجيره ای شهروند هم با اعلام اينکه شهروند از سال گذشته از فروش لوازم التحرير حاوی نقش های مغاير با فرهنگ ايرانی و اسلامی جلوگيری کرده به اين خبرگزاری گفته است: «تنها در مواردی که مشابه داخلی وجود نداشته باشد، کالای خارجی عرضه می شود.»

اين درحالی است که به گفته عباس هدايتيان رييس اتحاديه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی در گفت و گو با ايسنا نود و پنج درصد اقلام موجود در اين بخش وارداتی هستند و اغلب از چين وارد می شوند.

در عين حال برخی خبرگزاری های دولتی با اشاره به اجرای طرح نظارتی ويژه نظارتی بازگشايی مدارس،عمده شکايت مردم را گران فروشی ها، دريافت وجوه اضافی در زمان ثبت نام و گرانی سرويس رفت و آمد مدارس عنوان کرده اند. خبرگزاری ايسنا به نقل ازنماينده سازمان تاکسيرانی در ستاد استقبال از مهر می نويسد که بر اساس تصويب شورای شهر تهران نرخ کرايه سرويس مدارس ۱۵ درصد افزايش يافته است. اين شرايط در حالی بر بازار کالاهای پاييزه حاکم است که جامعه ايران با نوسان های مداوم قيمت ارز و تورم مهار گسيخته دست و پنجه نرم می کند.

با اين وجود مسئولان دولتی نيز تلاش دارند تا کمربندهای نظارتی را سفت‌تر کنند. مدير بازرسی و نظارت شورای اصناف در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران از آغاز به کار فعاليت ده هزار بازرس برای نظارت بر عملکرد بازار به مدت يک ماه خبر داده است.

از ديگر سو نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هم برای آغاز به کار مدارس تمهيدات ويژه ای را در نظر گرفته است. بنا به گفته حسين ساجدی نيا فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ در گفت و گو با خبرگزاری های داخلی ، نيروهای پليس پايتخت به صورت «محسوس و نامحسوس» از ساعت هفت بامداد روز اول مهرماه در طول مسير های منتهی به مدارس و برابر آن ها مستقر می شوند تا به گفته آقای ساجدی نيا با کسانی که برای دانش آموزان مزاحمت ايجاد می کنند،برخورد کنند.

دانش آموزان ايرانی امسال در حالی سال تحصيلی را آغاز می کنند که دولت جمهوری اسلامی ايران قصد دارد با تغييراتی در شکل و محتوای نظام آموزشی از آنچه که تحت عنوان سند تحول بنيادين نام می برد رونمايی کند. سندی که به گفته حميدرضا حاجی بابايی وزير آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ايران با ۳۰ ماه کار کارشناسی طراحی شده و بازگشت کلاس ششم را به ارکان آموزشی نويد می دهد، چنانکه آقای حاجی بابايی در گفت و گو با خبرگزاری های داخلی گفته است: «در تاريخ آموزش و پرورش چنين سياستی تا به حال اجرا نشده است.»
XS
SM
MD
LG