لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

ادامه حبس ۱۶ فعال مدنی آذربايجان


ياشار حکاک پور، مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران(آداپ) در گفت‌وگو با راديو فردا می‌گويد که هم اکنون ۱۷ فعال مدنی و سياسی آذربايجان در بازداشت به سر می‌برند که از اين ميان ۱۶ تن از خردادماه امسال بازداشت و پس از گذشت نزديک به چهار ماه از زمان دستگيری همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

هشتم شهريورماه دادگاه رسيدگی به اتهامات داريوش عندليبيان، ستار برازش، يوسف سودبر، سجاد عزيزی و بابک آکسون از فعالان مدنی آذربايجان در مياندوآب در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد برگزار شد.

داريوش عندليبيان يکی از متهمين دادگاه در گفت‌وگو با راديو فردا بر اين عقيده است که تمامی فعاليت‌های مدنی وی و دوستانش در قالب «قوانين جمهوری اسلامی» بوده و هيچ گونه سندی برای تفهيم اتهام وی و دوستانش نشان داده نشده است.

رادیو فردا: هفته گذشته دادگاه رسيدگی به اتهامات شما بهمراه چهار نفر ديگر انجام شد. ماجرای دستگيری شما چه بود؟

عندليبيان: من قبلاً هم سابقه بازداشت داشتم. همه ساله مصادف با سيزده فروردين روز طبيعت (سيزده به در) ما برنامه موسيقی محلی داشتيم و از تعدادی مردم هم برای حضور و تماشا دعوت کرده بوديم. برنامه عبارت از موسيقی محلی، ساز عاشق و رقص آذربايجانی و شعر بود.

البته سالهای قبل هم با ممانعت نيروهای امنيتی مواجه بوديم. اما امسال حدود ۲-۵ هزار نفر برای تماشا آمده بودند. اول برنامه نيروهای امنيتی آمدند و بنده را بعنوان مسئول برنامه دستگير کردند که با مقاومت مردم مواجه شدند و مجبور شدند که آزادم کنند. برنامه را ادامه داديم. ما از آقای عاشق علی عسکر يکی از نوازندگان مشهور ساز محلی هم دعوت کرده بوديم که برای مردم ساز بزنند اما از اجرای برنامه ايشان ممانعت به عمل آمد.

بعدا مامورين شروع کردن به فيلمبرداری از مردم، وارد شدن به چادرهای خانواده ها و مزاحمت ايجاد کردن که مردم عصبانی شدند و بعد از چندين بار خواهش و هشدار باز هم مامورين فيلمبرداری از خانواده ها را ادامه دادند. اين طور بود که ابتدا درگيريهای لفظی و سپس فيزيکی ايجاد شد. مردم با سنگ و کفش و ميوه و ... نيروهای امنيتی را دور کردند. آخر برنامه آمدند و وسايل ما را ضبط کردند.

  • چطور شد که دستگير شديد و اتهامتان چه بود؟

فردای آن روز رفتيم که وسايل ضبط شده را تحويل بگيريم، بازداشتمان کردند و ما را به اداره اطلاعات بردند. پرونده ای تشکيل دادند و ارجاع دادند به شعبه دوم بازپرسی دادسرای مياندوآب که بازپرس من در آنجا فردی به نام فتحی بود. چند بار ما رو به «تبليغ عليه نظام» و «تهديد امنيت ملی» متهم کردند. ما خواستار سندی بوديم که بر اساس آن اسناد اين اتهامات به ما تفهيم اتهام شده بود که قاضی پرونده با امتناع از نشان دادن سند گفت که همه اسناد در داخل پرونده است.

  • بازپرس از شما چه سوالاتی پرسيد؟

اينکه هدف ما از آن برنامه چه بود و چطور آن همه مردم را توانسته ايم دعوت کنيم. تجمع مردم در يک جا برای آنها بعنوان تهديد حساب شده بود. همچنين پرسيدند که هدف ما از پوشيدن لباسهای سنتی آذری چه بود.

  • آيا موفق به گرفتن وکيل شديد و نتيجه دادگاه چه بود؟

پرونده را به شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به رياست قاضی خدادادی ارجاع دادند،. همان سوال‌های تکراری را پرسيدند. گفتيم که هدف ما اجرای برنامه های سنتی بود. می خواهيم فرهنگمان و سنتمان را حفظ کنيم و به مردم نشان بدهيم. به هر حال همان اتهامات قبلی را تفهيم کردند و گفتند که منتظر رای دادگاه بمانيم.

ما وکيل نگرفتيم. با يک وکيل امروز صحبت می کردم که بر اين عقيده بود که وقتی پرونده ای به دادگاه انقلاب ارجاع شود، وکيل تاثيری در رای دادگاه ندارد و هر آنچه که قبلا تصميم گرفته شده، بعنوان حکم داده خواهد شد.

بازداشت یک فعال مدنی در پارس آباد مغان

هفته جاری در اقدام ديگری، حسن بالايی فعال مدنی آذربايجانی و مدير گروه کوهنوردی «گله جک» (آينده) روز شنبه ۱٣ شهريور ٨۹ توسط مامورين اداره اطلاعات در پارس آباد مغان بازداشت شده است.

يوسف بالايی برادر وی در گفت‌وگو با راديو فردا می‌گويد که پس از دستگيری توسط ماموران اطلاعات و سه روز بی اطلاعی از وضعيت برادرش، امروز – دوشنبه، حسن بالايی طی تماس کوتاهی به خانواده اش گفته است که در اطلاعات اردبيل است.

وی در مورد اتهام بردارش اظهار بی اطلاعی کرد. آقای بالايی می گويد که برادرش در سالهای ۸۲، ۸۴ و ۸۵ هم بازداشت شده بود. وی گفت که هنوز پرونده به دادگاه ارجاع نشده و به خاطر همين وکيل نگرفته اند.

آقای بالايی در رابطه با فعاليت‌های برادرش می‌گويد: «اکثرا فعاليت‌های فرهنگی می کرد، قبلاً مدير مسئول يک نشريه محلی به نام آراز بود که فقط يک شماره منتشر شد. اکثرا فعاليت‌های ورزشی، کوهنوردی و کشتی و برگزاری اردوهای تفريحی بود که همه فعاليت‌هايش در چهارچوب قانون بود».

در حادثه ديگری روز شنبه، سيامک ميرزايی و حافظ سردارپور از فعالين دانشجويی آذربايجانی که در کنکور ورودی مقطع فوق ليسانس شرکت کرده بودند از ورود به دانشگاه محروم شدند.

ياشار حکاک پور مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران(آداپ) در گفت وگو با راديو فردا پيرامون اين موضوع می گويد : «بدنبال اعلام نتايج نهايی آزمون فوق ليسانس دانشگاههای دولتی ايران در ۸ شهريور ۸۹ ، حافظ سردارپور که حائز رتبه ۵۰۰ کنکور کارشناسی ارشد در رشته توليدات دامی شده بود عليرغم کسب رتبه لازم جهت قبولی در دانشگاههای انتخابی، مردود اعلام شده است».

به گفته آقای حکاک پور علاوه از اين سيما ديدار، هاجر کبيری و مجيد ماکويی زاد ديگر فعالين مدنی آذربايجانی هستند که پس از شرکت در کنکور سراسری سال ۸۹ با محروميت از ادامه تحصيل در مقطع فوق ليسانس مواجه شده اند.

در سال‌های گذشته نيز دهها فعال دانشجويی آذربايجانی از جمله بهزاد جدی، ابراهيم شهبازی، شهرام شوقی، ابراهيم رشيدی، قادر کيانی، نادر مهد قره باغ، امين امامی، صمد پاشايی، مهدی حاج محمدی، ناهيد بابازاده و نويد محمدی پس از شرکت در آزمون فوق ليسانس از ادامه تحصيل در دانشگاههای ايران محروم شده اند.
XS
SM
MD
LG