لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

دادگاه هفت بهایی بازداشتی به تعویق افتاد


هفت عضو تشکيلات جامعه بهايی که در بازداشت بسر می برند.
هفت عضو تشکيلات جامعه بهايی که در بازداشت بسر می برند.
روابط عمومی دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که دادگاه هفت شهروند يهايی که قرار بود سه شنبه برگزار شود، به تعويق افتاده است.

پيشتر، حسن حداد، معاون امنيت دادسرای تهران روز شنبه اعلام کرد که «محاکمه هفت شهروند بهايی دستگير شده، به اتهام جاسوسی و توهين به مقدسات، سه شنبه هفته جاری (۲۷ مرداد ماه جاری) از سوی دادگاه انقلاب و با حضور ديگر وکلای آنان آغاز می شود.»

دايان علايی، نماينده جامعه بهايی در دفتر ژنو سازمان ملل متحد نيز در این مورد گفت که «دادگاه هفت شهروند بهايی که قرار بود سه شنبه برگزار شود، تا اواخر مهر ماه -۱۸ اکتبر-به تعويق افتاده است.»

جامعه بين المللی بهائيان می‌گويد اتهام جاسوسی برای اسرائيل که «سال‌ها عليه بهاييان ايرانی مطرح شده است» تنها از اين مسئله ريشه می‌گيرد که مرکز جهانی بهاييان در کشور اسرائيل واقع است.

هفت عضو تشکيلات جامعه بهايی ايران که در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ دستگير شدند و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند عبارتند از مهوش ثابت، فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم که به گفته جامعه بهاييان خارج وظيفه بررسی مشکلات پيروان اين آيين در ايران را بر عهده داشتند.

در اطلاعیه روابط عمومی دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران همچنین آمده است : « با توجه به اعلام شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مبنی بر درخواست استمهال [مهلت خواستن] از سوی وکلای متهمين در مورخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ ، دادگاه ضمن موافقت نسبت به تمديد ، نوبت رسيدگی به اتهام متهمين را به وقت ديگری موکول نموده است».

پیشتر، دايان علايی نماينده جامعه بهاييان در دفتر اروپايی سازمان ملل در ژنو، در گفت و گويی با راديو فردا گفته بود: «اين هفت نفر کاملاً بی گناه هستند، پس حداقل بايد يک دادگاه عادلانه و علنی داشته باشند و وکلای اصلی آنها يعنی خانم عبادی و آقای سلطانی بتوانند در دادگاه از اين افراد دفاع کنند.»

به گزارش سازمان عفو بين‌الملل، بيش از سی‌صد هزار بهايی در ايران زندگی می‌کنند. اين در حالی است که در قانون اساسی ايران بهاييت به رسميت شناخته نشده و پيروان اين دين پيوسته مورد اذيت، آزار و تبعيض قرار می گيرند.
XS
SM
MD
LG