لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

دفاع گروهی از مسلمانان از بهائیان در دنیای مجازی





شبکه مسلمانان برای دفاع از حقوق بهائيان، گروهی مجازی است که اخيراً انيميشنی در مورد وضعيت شهروندان بهايی در ايران ساخته است.

اين گروه در چارچوب سايت جوانان خاورميانه فعاليت می‌کند. اين سايت مسايل اقليت‌های مختلف قومی، مذهبی، جنسی و غيره را در خاورميانه پوشش می‌دهد و سعی می‌کند از آزادی بيان و حقوق بشر در اين منطقه پشتيبانی کند «اسراء الشافعی»، دختر ۲۲ ساله بحرينی و بنيانگذار اين سايت سال گذشته، به دليل استفاده از اينترنت به عنوان ابرازی تأثيرگذار بر جامعه، موفق به دريافت جايزه از دانشگاه هاروارد شد.

راديو فردا با اسراء الشافعی در مورد شبکه مسلمانان هوادار بهائيان و انيميشن جديد اين گروه گفت‌وگو کرده است.

  • راديو فردا: خانم الشافعی، چرا و چه زمانی شبکه مسلمانان برای دفاع از بهائيان به وجود آمد؟ اهداف اين گروه چيست؟

اسراء الشافعی:
شبکه مسلمانان برای دفاع از حقوق بهائيان در ژوئن ۲۰۰۷ به وجود آمد. دليل به وجود آمدن اين گروه اين بود که بسياری از بهائيان در کشورهای مسلمان مورد اذيت و آزار قرار می‌گيرند و اين وظيفه ما مسلمانان است که از حقوق آنها دفاع کند.

به دليل حساس بودن موضوع، اعتراض‌های کمی در مورد نقض حقوق بشر بهائيان صورت می‌گيرد. اين امر بايد تغيير کند و ما مسلمانان بايد از آنها پشتيبانی کنيم. اگر فقط بهائيان، برای به دست آوردن حقوق خود تلاش کنند، اميد چندانی نيست که موفق شوند.

من شبکه مسلمانان برای دفاع از حقوق بهائيان را راه‌اندازی کردم چون معتقد بودم که من تنها مسلمانی نيستم که به اين موضوع اعتقاد دارم.

مسلمانان از نقاط مختلف دنيا در مدت کمی به ما پيوستند تا با دفاع از حقوق بهائيان، بگويند که دين اسلام با نقض حقوق بهائيان موافق نیست.

  • آيا در این شبکه عضو ايرانی داريد؟

بله ما اعضا و هواداران ايرانی داريم. آنها بعضی اوقات مطلبی در اين مورد می‌نويسند و يا مقالات، فيلم‌های ويدئويی و يا نوشته‌های وبلاگ‌ها را ترجمه می‌کنند. تعداد ايرانی‌های مسلمانی که به ما می‌پيوندند در حال رشد است.

  • آيا از اقليت‌های ديگر نيز حمايت می‌کنيد؟

شبکه مسلمان برای دفاع از حقوق بهائيان يکی از پروژه‌های (ميد ايست.کام) يا جوانان خاورميانه است که از کردها، کارگران مهاجر و روشنفکرانی از طيف‌های مختلف دفاع می‌کند. ما در مورد حقوق بشر اقليت‌های مذهبی و قومی در خاورميانه پافشاری می‌کنيم.

  • واکنش مسلمانان به اين پروژه چگونه بود؟

در ابتدای پروژه، واکنش‌ها منفی بود و برخی ما را به جاسوسی و کافر شدن و...متهم می‌کردند. اما به تدريج واکنش مسلمانان بيشتر و بيشتر مثبت شد و مشخص شد که اين افراد بی‌گناه هستند و برای حقوق خود مبارزه می‌کنند.

البته هنوز هم کسانی هستند که نظرات منفی برای ما می‌فرستند و يکی از دلايل چنين برخوردی تصوير اشتباه مسلمانان از بهائيان است چرا که آنها را در رابطه با صيهونيسم و حتی شيطان‌پرستی می‌دانند. با این حال من مطمئنم که هر چه بيشتر مردم در مورد واقعيت بدانند چنين طرز فکری تغيير می‌کند.

  • چرا انيميشن را برای بازگو کردن مشکلات بهائيان در ايران انتخاب کرديد؟

انيميشن جالب است و می‌تواند توجه بسياری را به خود جلب کند. ما در عصری زندگی می‌کنيم که بسياری از خواندن مطالب خسته می‌شوند و جنگی بر اينترنت جريان دارد تا هر کس خبر خود را به گوش بقيه برساند و مورد توجه قرار گيرد.

بنابراين ما به دنبال راه‌های خلاقانه‌ای هستيم تا بتوانيم مردم را جذب کنيم و با انيميشن و موزيک ما قادريم توجه بسیاری از افراد، بخصوص جوانان را جلب کنيم.
XS
SM
MD
LG