لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

حمله به مغازه های کسبه بهايی در رفسنجان


ديان علايی
ديان علايی
جامعه جهانی بهايی روز يکشنبه با انتشار بيانيه ای از حمله و آتش زدن چند مغازه و محل کسب بهاييان در شهر رفسنجان خبر داد.

در اين بيانيه اشاره شده که برخی از بهاييان رفسنجان نيز نامه ای دريافت کرده اند و به آنها هشدار داده شده که از ارتباط با مسلمانان پرهيز کنند.

راديو فردا در گفت وگو با ديان علايی نماينده جامعه جهانی بهاييان در دفتر سازمان ملل در ژنو، ابتدا از او پرسيده که حملات عليه کسبه بهايی در رفسنجان از چه زمانی آغاز شده است.


ديان علايی: از اواخر ماه اکتبر سال ميلادی گذشته تقريبا ۱۲ مغازه از مغازه های ايرانيان بهايی در رفسنجان مورد حمله قرار گرفته وپشت سر هم در آنجا آتش سوزی شده است.



پس از اين به ۲۰ تا از منازل و باز هم مغازه های ايرانيان بهايی در آن شهر نامه ارسال کرده اند که در آن نامه ها هشدار داده شده که«مراقب باشيد، چون شما جزو فرقه ضاله بهائيت هستيد.»

خانم علايی، جامعه بين المللی بهائيان در بيانيه اخيری که صادر کرده به نامه ايی اشاره کرده که اخيرا برای بهائيان شهر رفسنجان فرستاده شده و از آنها خواسته شده است که حتی با مسلمانها دوستی نکنند.
ممکن است در مورد جزيياتی که دراين نامه آمده بيشتر برای ما توضيح بدهيد؟


در واقع به آنها گفته شده است که نبايد هيچ نوع تماسی داشته باشند، حتی با مسلمانها دوستی نکنند. خوب! اين مسئله غير قابل قبول است. برای اينکه ايرانيان بهائی سالهاست در اين شهر ساکنند. چطور ممکن است که هيچ نوع تماسی با ساير ايرانيان نداشته باشند؟

چه تعداد بهايی در شهر رفسنجان زندگی می کنند؟

متاسفانه همان طور که می دانيد چون وضعيت بهائيان در تمام ايران سخت و دشوار است، ما در اين مورد آمار دقيقی نداريم. ولی فرض کنيد که الان به ۱۲ مغازه بهايی در اين شهر حمله ور شده اند و برای ۲۰ خانوار نامه فرستاده اند. تعداد بهائيان در اين شهر هم مانند ساير شهرهای ايران است.

کاملا قابل درک است که شما به چه دليل از مشخص شدن آمار دقيق بهائيان در اين شهر چرا پرهيز می کنيد. اما شما در همين نامه هم به اين نکته اشاره کرديد که تعدادی از مغازه های بهائيان به آتش کشيده شده است.

آيا اين مغازه ها متعلق به کسبه خاصی بوده اند؟ کدام نوع و گروه از کسبه بازار مورد حمله قرار گرفته اند؟ و چرا؟

معلوم نيست. از اين مغازه هايی که ما از آتش زدنشان خبر داريم، دو مغازه لوازم خانگی می فروخته و تعمير می کرده اند. و مغازه ی ديگری هم لوازم تحرير و کاغذ و قلم و دفتر می فروخته است.

به صاحبان اين مغازه ها خسارت های زيادی وارد شده است. بيشتر از ده هزار دلار به اين مغازه ها خسارت وارد شده و البته مغازه های مختلفی بوده اند که مورد حمله قرار گرفته اند.

آيا مغازه دارن يا کاسبان شهر رفسنجان در مورد اين هجوم ها به مقامات محلی شکايت کرده اند؟ به طور کلی واکنش پليس و نيروی انتظامی و ساير مقامات مسئول در اين مورد چطور بوده است؟

طبق روش معمول ايرانيان بهائی، که اصولاهر وقت چنين اتفاقاتی رخ می دهد اقدامات لازم را انجام می دهند، اين بار نيز اقدام شده است. اگر چه متاسفانه اين قبيل اقدامات فقط در شهر رفسنجان رخ نداده بلکه در ساير شهرها هم اتفاق افتاده است. ولی متاسفانه هيچوقت جواب يا پيگيری خاصی از سوی ماموران دولتی و پليس و حتی شهرداری ديده نشده است.

شما گفتيد که در شهرهای ديگری نيز اتفاقات مشابهی روی داده است. می شود اسم ببريد که در کدام شهرها؟

بله. مثلا اين اواخر در کرج چنين اتفاقی رخ داد.در شهرهای ديگری مثل ساری و سمنان نيز چنين اتفاقاتی روی داده است . متاسفانه اين اعمال، يکسری رفتارهايی است که از سوی نيروهای لباس شخصی انجام می شد و بعدا از سوی نهادهای پليسی و انتظامی در مورد آن تحقيقی صورت نمی گيرد.
تا امروز که شما اين بيانيه را منتشر کرديد، اين گونه خبرها از سوی رسانه های گروهی ديگر انتشار نيافته بود.

آيا اين سکوت خبری علت خاصی دارد؟

متاسفانه گرفتن اين نوع اخبار از ايران بسيار سخت است. بعضی اوقات سازمان های حقوق بشری اين گونه خبرها را در اختيار جامعه بين المللی بهائيان قرار می دهند، برخی اوقات هم اول به دست جامعه بهايی می رسد.
از آن جايی که اين عملکردها و رفتارها در مورد ايرانيان بهايی ، تکراری است و همواره رخ می دهد، خبرش از سوی گرو های حقوق بشری مختلفی به دست افکار عمومی می رسد.
XS
SM
MD
LG