لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

«برداشت ما اين بود که آقا حاضر است دولت دهم کارش را پايان دهد»


محمدرضا باهنر
محمدرضا باهنر

محمدرضا باهنر، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين با اشاره به اختلاف آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد در مورد وزیر اطلاعات گفت: «برداشت ما اين بود که آقا حاضر است خيلی هزينه‌ها داده شود و دولت دهم کارش را پايان دهد، ولی ديديم که آقا حاضر اند اتفاق غيرمعمول نيافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد.»

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر در مورد اتفاقات اخير دولت و عدم پذيرش وزير اطلاعات از سوی محمود احمدی نژاد گفت: «اتفاق ناميمون و نامبارکی بود و ده، پانزده روز هم طول کشيد، ولی آقای رييس جمهور پذيرفتند که آقای

مصلحی با حکم رهبری در وزارت اطلاعات باقی بمانند و آقای احمدی نژاد هم که کار را تا استعفا جلو برده بودند، در جمع‌بندی نهايی به اين نتيجه رسيدند که در رياست جمهوری باقی بمانند.»


محمود احمدی‌نژاد، که در اوایل اردیبهشت ماه و پس از ابقای وزیر اطلاعات توسط رهبر جمهوری اسلامی از حضور در محل کار خود و شرکت در جلسات هیات دولت خودداری کرده بود، درباره دلایل خانه‌نشینی‌ ۱۰ روزه‌ خود گفته بود: «البته دورکاری و خانه‌نشینی چند روزه دلایلی دارد که این دلایل را در دل خود نگه می‌دارم چون بسیاری از حرف‌ها باید در دل انسان باقی بماند.»

آیت‌الله خامنه‌ای مداخله خود در موضوع ابقای وزیر اطلاعات را معلول غفلت دولت از «مصلحتی بزرگ» خوانده و در عین حال تصریح کرده بود که بنا ندارد در حوزه فعالیت‌های دولت دخالت کند.

اقدام محمود احمدی‌نژاد در خودداری از شرکت در جلسات کاری، نقطه عطف تازه‌ای در اختلافات میان اصولگرایان بود، چرا که بسیاری از چهره‌هایی که به تبعیت از آیت‌الله خامنه‌ای تا امروز به حمایت بی‌چون و چرا از دولت می‌پرداختند، در زمره منتقدان و مخالفان آن قرار گرفتند.

روحانیانی چون محمدتقی مصباح یزدی، احمد علم‌الهدی، محی‌الدین حائری‌شیرازی، احمد خاتمی و مجتبی ذوالنور در یک هفته گذشته به شدت نسبت به عدم تبعیت مسئولان دولتی از رهبر جمهوری اسلامی هشدار دادند و سرنوشت بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران، را به دولت یادآور شدند.

«درگیری با افرادی مانند تيپ مشايی»

آقای باهنر در مورد ادغام وزارتخانه ها و تشکیل وزارت خانه جدید توسط دولت گفت: «بحث هایی بود که ما از شورای نگهبان که تنها مرجع تفسیر قانون اساسی است، تقاضای تفسیر کردیم. رای شورای نگهبان هم گفت که باید وزارت خانه جدید به تصویب مجلس برسد و اگر وزیری برای وزارت خانه های قبلی رای اعتماد گرفت اکتفا نمی کند تا برای وزارت خانه جدید انتخاب شود.»

وی افزود: «ولی باز هم بحث بود تا اینکه با دعوت خود مقام معظم رهبری جلسه ای با حضور سران سه قوه تشکیل شد. برخی از بخش های جلسه دلگیر کننده بود. آقای احمدی نژاد بحث شان ایراد به تفسیر شورای نگهبان بود که آقا می فرماید تفسیر شورای نگهبان حرف آخر و لازم الاجرا و باید تبعیت شود. آقا گفت اگر هم بحثی شود تاثیری در نتیجه ندارد و نظر شورای نگهبان لازم الاتباع است. همچنین رییس جمهور اعلام کرد که آیا این، حکم حکومتی است و آقا فرمود این جلسه، جلسه حکومتی است زیرا یکی از وظایف رهبری تنظیم روابط قوا است ولی این نظر، نظر قانون است نه حکم حکومتی.»

«آقا فرمود این جلسه، جلسه حکومتی است زیرا یکی از وظایف رهبری تنظیم روابط قوا است ولی این نظر، نظر قانون است نه حکم حکومتی.» باهنر


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره دیدار محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی در حضور رهبر جمهوری اسلامی، رئیس مجلس شورای اسلامی از حل اختلاف‌ها بر سر ادغام وزارتخانه‌ها توسط دولت خبر داده و در عین حال تاکید کرده است، دولت باید شرح وظایف وزارتخانه‌ها و وزیران جدید را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس ارسال کند.

آقای باهنر همچنين در مورد علت عزل وزيران نفت و صنايع گفت مثلا آقای ميرکاظمی وزير نفت سعی می کرد علاوه بر هماهنگی با رييس جمهور با برخی مقامات بلند پايه هم هماهنگ باشد. آقای محرابيان هم در سايپا و امثالهم با افرادی مانند تيپ مشايی درگير بود.

وی همچنین هشدار داد دولت باید فاصله خود از جریان انحرافی را مشخص کند تا دچار تضعیف نشود.

در هفته‌های گذشته و پس از بروز اختلاف میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت بر سر وزیر اطلاعات، شماری از شخصیت‌های حامی آیت‌الله خامنه‌ای و حتی برخی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد را به کمک گرفتن از جن‌‌گیران و رمالان متهم کرده و حتی مقام‌های قضایی نیز از بازداشت عده‌ای در این ارتباط خبر داده بودند.

همچنین اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی، از نزدیکان و اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی با عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند و آنها را به تلاش برای مقابله با ولایت فقیه متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG