لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

حزب باراک در دولت ائتلافی اولمرت باقی می ماند


باراک می گوید: به خاطر منافع ملی اسراييل اين تصميم را اتخاذ کرده است.
باراک می گوید: به خاطر منافع ملی اسراييل اين تصميم را اتخاذ کرده است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد: به رغم انتشار گزارشی منفی از عملکرد دولت اسراییل در جنگ ۳۳ روزه لبنان، همچنان در دولت ائتلافی اهود اولمرت باقی می ماند.


چهار روز پس از انتشار گزارش نهایی کميسيون تحقيقی که اسراييل برای بررسی نبرد ۳۳ روزه اين کشور با سازمان حزب الله لبنان برپا کرده بود، وزير دفاع اسراييل به آن واکنش علنی نشان داد و گفت: حزب تحت رهبری او، حزب «کارگر»، هم پيمانی خود را با دولت حفظ می کند.


در واکنش به این خبر، سربازان دوره ذخيره اسراييل نيز گفته اند: دراعتراض به اين تصميم تظاهراتی برگزار می کنند.


نخست وزير اسراييل روز يکشنبه در اولين واکنش علنی خود به گزارش نهایی کميسيون تحقيق «وينوگراد»، آن را «گزارشی سخت» توصيف کرد ولی گفت: «اين گزارش امکانی برای جبران نارسایی ها است وموجب پيشرفت اسراييل خواهد شد.»


  • «اسراييل با چالش های مهمی مانند غزه، حزب الله، سوريه، ايران و لزوم بازسازی توان بازدارندگی ارتش خود روبروست.»
اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل

اهود باراک که در زمان نبرد ۳۳ روزه در دولت این کشور حضور نداشت و حدود يک سال پس از خاتمه آن نبرد به وزارت دفاع رسيد، گفت: «می داند که تصميم او به ادامه هم پيمانی با دولت، برای او و حزبش، بهایی سنگين دارد.»


وی افزود: «به خاطر منافع ملی اسراييل اين تصميم را اتخاذ کرده است.»


آقای باراک افزود: «برای اتخاذ اين تصميم ترديد زيادی داشته اما اسراييل با چالش های مهمی مانند غزه، حزب الله، سوريه، ايران و لزوم بازسازی توان بازدارندگی ارتش خود روبروست.»


برخی مقامات حزب کارگر، از جمله دبيرکل اين حزب از تصميم باراک انتقاد کردند و آن را «مايه دلسردی» دانستند.


تصميم باراک در ادامه بقای دولت اولمرت نقش تعيين کننده ای دارد. صاحبنظران سياسی در اسراييل پيشتر گفته بودند که اگر باراک تصميم به کناره گيری حزب خود می گرفت، اسراييل با انتخابات زودرس پارلمانی روبرو می شد.


«شکست اسراییل در تحقق هدف های نظامی»


در گزارش نهایی کميسيون تحقيق جنگ ۳۳ روزه، قاضی وينوگراد، ریيس اين کميسيون و ساير اعضای کميته تحقيق تایید کرده اند که کادر سياسی و نظامی اسراييل در تحقق هدف های جنگ شکست خوردند و ارتش اسراييل از آمادگی لازم برای آن جنگ برخوردار نبود.


اين کميسيون به «نبود تفکراستراتژيک در ميان دولتمردان و فرماندهان ارتش اسراييل» در طول جنگ انگشت گذاشت و تاکيد کرد:«اسراييل نتوانست با يک گروه چريکی مبارزه کند در حالي که ارتش اسراييل از تمامی تجهيزات لازم، برتری هوایی و تکنولوژی پيشرفته برخوردار بود و اين ارتش، ظاهرا پنجمين ارتش قدرتمند جهان محسوب می شد.»


با وجود اينکه اين کميسيون «دولتمردان و فرماندهان ارتش اسراييل» را مسئول ناکامی ها معرفی کرد اما صريحا به نام هيچ مقامی اشاره نکرد.


صاحبنظران، اين گزارش را به منزله «جان به در بردن اهود اولمرت» توصيف کرده بودند.


اولمرت، روز یکشنبه گفت: «در کنار ناکامي ها، اسراييل دستاوردهایی هم از آن جنگ داشته است هر چند که نبايد در اين مورد نيز اغراق کرد.»


وی قول داد که «برای عمل به توصيه های کميسيون تحقيق تلاش لازم را به عمل آورد.»


ناظران سياسی دراسراييل گفته اند، نظر به اينکه هيچيک از اعضای مهم حزب حاکم «کاديما» درخواستی از اولمرت برای کناره گيری مطرح نکرده اند و نيز با توجه به تصميم امروز اهود باراک، خطر جدی در مورد دولت اولمرت برطرف شده است.


اما افکار عمومی اسراييل همچنان معتقد است که اولمرت بايد کنار رود. نظرسنجي های آخرهفته در اين کشور، استقبال از حزب اوپوزيسيون ليکود و سقوط چشمگير حزب «کاديما» را پيش بينی کرده بود.


سربازان دوره ذخيره اسراييل نيز اعلام کردند که اعتراض های خود را عليه باراک و دولت اولمرت گسترش می دهند.


XS
SM
MD
LG