لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

رقابت تنگاتنگ اوباما و کلینتون ادامه دارد


باراک اوباما و هیلاری کلینتون. عکس از خبرگزاری (EPA).
باراک اوباما و هیلاری کلینتون. عکس از خبرگزاری (EPA).

هيلاری کلينتون و باراک اوباما از حزب دموکرات، روز سه شنبه در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری در چهار ايالت، از جمله تگزاس و اوهايو در مقابل هم قرار می گيرند.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که اگر هيلاری کلينتون پس از ۱۱ شکست پياپی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، نتواند پيروزی قاطعی در روز سه شنبه به دست بياورد، بخت چندانی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نخواهد داشت و آقای اوباما به عنوان کانديدای حزب دموکرات در انتخبات رياست جمهوری انتخاب خواهد شد.


هيلاری کلينتون اعلام کرده است نتيجه انتخابات روز سه شنبه هر چه باشد وی از مبارزه انتخاباتی کناره گيری نخواهد کرد.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که اگر هيلاری کلينتون پس از ۱۱ شکست پياپی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، نتواند پيروزی قاطعی در روز سه شنبه به دست بياورد، بخت چندانی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نخواهد داشت و آقای اوباما به عنوان کانديدای حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری انتخاب خواهد شد.

بر اساس آخرين نظر سنجی ها، دو اميد اصلی حزب دموکرات برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کماکان از حمایتی برابر در میان مردم برخوردارند.


پیروزی خانم کلینتون می تواند موجب شود که مبارزه انتخاباتی حزب دموکرات چند ماه دیگر طول کشد و کاندیدای این حزب، در ماه اوت، در زمان کنگره این حزب معرفی شود.


انتخابات روز سه شنبه در چهار ايالت تگزاس، اوهايو، ورمونت و رود آيلند برگزار می شود.


به گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز، دو اميد دموکرات انتخابات رياست جمهوری، روز دوشنبه به شدت از يکديگر انتقاد کرده اند.


يک تبليغات تلويزيونی که از سوی ستاد تبلیغاتی هيلاری کلينتون در تلويزيون پخش شده، باراک اوباما سناتور ایالت الينويز را متهم می کند که «آن قدر وی گرفتار تبليغات رياست جمهوری بوده که فرصت حضور در سنا را برای شنيدن گزارش هايی در مورد افغانستان نداشته است».


همزمان از آن سوی میدان، ستاد تبلیغاتی باراک اوباما نيز می گويد: «خود خانم کلينتون، سناتور ایالت نيويورک، ماه گذشته در جلسه مهمی در کميته ارتش سنا که وضعيت افغانستان را بررسی می کرده حضور نداشته است.»


يکی ديگر از موضوعات تبليغاتی دو طرف «نفتا» يا پيمان تجارت آزاد آمريکای شمالی است که بين ايالات متحده کانادا و مکزيک امضا شده است.


خانم کلينتون پيشتر در مورد حملات اوباما در مورد دفاع وی از «نفتا»، گفت: «من همواره گفته ام که نفتا در برخی از نقاط کشور به اقتصاد کمک کرده است، ولی بايد شرايط کارگران و قوانين محيط زيستی در مکزيک و کانادا بهبود يابد. اگر چنين اتفاقی بیافتد شغل های کمتری به آن طرف مرز می رود.»


به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان، هدف اصلی تبليغات آقای اوباما عليه هواداری کلينتون از «نفتا»، برای جذب رای مردم در ايالت اوهايو بوده است.


اوهايو از مناطق صنعتی آمريکا است که بسياری از ساکنان آن، شغل خود را به دليل انتقال مراکز صنعتی به خارج از مرزهای کشور از دست داده اند و برخی «نفتا» را مسئول آن می دانند.


برخی از رسانه های آمريکايی گزارش داده اند که بسياری از رهبران حزب دموکرات که از باراک اوباما حمايت می کنند، از هيلاری کلينتون خواسته اند در صورت شکست در انتخابات روز سه شنبه، کناره گيری خود را اعلام کند تا حزب دموکرات در فرصت باقی مانده، تبلیغات موثری برای پیروزی در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا در برابر جمهوریخواهان، انجام دهد.


در همین حال جان مک کین و مایک هاکبی دو امید حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری در تگزاس در مقابل هم قرار می گیرند. آقای مک کین امید شماره یک حزب جمهوریخواه امیدوار است با پیروزی در این ایالت به عنوان کاندیدای نهایی حزب انتخاب شود.


XS
SM
MD
LG