لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

دیپلمات‌ها: بلاروس مظنون به کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌هاست


سفر اردیبهشت ۲۰۰۶ محمود احمدی‌نژاد به بلاروس
سفر اردیبهشت ۲۰۰۶ محمود احمدی‌نژاد به بلاروس
بر اساس گفته ديپلمات‌های غربی به رويترز، بلاروس مظنون است که به ايران برای دور زدن تحريم‌های سازمان ملل کمک می‌کند. تحريم‌هایی که با هدف جلوگيری از گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستيک تهران وضع شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، بلاروس آخرين کشوری است که متهم به نقض تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران می‌شود.

قدرت‌های غربی پيشتر چند کشور ديگر از جمله چين، روسيه، سوريه، کره شمالی و ترکيه را متهم به نقض تحريم‌های سازمان ملل عليه تهران کرده‌اند.
شورای امنيت سازمان ملل متحد برای نخستين بار در بهار ۸۵ قطعنامه تحريمی را در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران صادر کرد و پیامد آن، شش قطعنامه، از جمله سه قطعنامه تحریمی دیگر نیز علیه جمهوری اسلامی صادر شدند.
در این میان يک ديپلمات غربی که نخواسته هويتش فاش شود به رويترز گفته است که بلاروس به صورت واسطه بين تهران و مسکو عمل می‌کند تا ايران به تکنولوژی روسی دست يابد.
اين ديپلمات غربی افزوده است که بلاروس نقشی کليدی برای تلاش ايران در جهت توسعه موشک‌های زمين به زمين و توانايی هسته‌ای اين کشور ايفا می‌کند.
اين ديپلمات افزوده است که بلاروس اهميت روزافزونی برای تهران پيدا کرده است، چرا که توانايی ايران برای دريافت کالا از چين، روسيه و دوبی به شدت کاهش يافته است.
ديپلمات يکی از کشورهايی که نظر انتقادی به برنامه هسته‌ای ايران دارد، نیز در گفت‌وگو با رویترز به تشریح يکی از مواردی پرداخته که بلاروس به صورت واسطه بين مسکو و تهران عمل می‌کند.
به گفته وی يک تاجر بلاروسی به نام يوری چارنيوسکی سعی کرده است برای شرکتش، «تی ام سرويسس» از يک کمپانی روسی به نام «اوپتولنيک»، یک فن‌آوری موشکلی خریده تا آن را در اختیار ايران قرار دهد.
آقای چارنیوسکی و شرکت «اوپتولینک»، این خبر را تکذیب کرده و گفته‌اند با ایران هیچ معامله‌ای نکرده‌اند.
در این ارتباط یوری کورکیشکو، مدیر «اوپتولینک» به رویترز گفته است که «تی ام سرویسس» توزیع‌کننده رسمی این شرکت در بلاروس است. ما اطلاعی از هر گونه رابطه بین این شرکت و ایران بی‌خبریم ولی در گذشته ایران و پاکستان به خرید محصولات ما ابراز علاقه کردند.
وی افزوده است که «ما با ایران کار نمی‌کنیم. درخواست‌هایی از ایران و پاکستان دریافت می‌کنیم ولی به آنها پاسخ نمی‌دهیم. [چرا که] احتیاجی به آنها نداریم.»
تاجر بلاروسی خواستار خرید «آی ام یو» ،واحد سنجش اینرسی، (IMU) بود که یک قطعه هدایت‌کننده و جهت‌یاب در هواپیما، فضاپیما و موشک‌های هدایت‌شونده دارد.
دیپلمات‌ها می‌گویند که نمایندگان گروه کارشناسان شورای امنیت به مینسک سفر کرده‌اند و آنها منتظرند تا ببینند مقامات بلاروس چه چیزی به این کارشناسان گفته‌اند. این نمایندگان قرار است این هفته مأموریت خود در بلاروس را به پایان برسانند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که به دلیل سرکوب مخالفان، از سوی برخی از رسانه ها و مقامات غربی، لقب «آخرین دیکتاتور» اروپا را گرفته است، روابط نزدیکی با مقام‌های ایرانی دارد.

بلاروس خود سال‌هاست با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا روبه‌روست.

وزارت خارجه بلاروس، روز پنجشنبه، گزارش ها درباره‌ی کمک به ایران برای پیشبرد برنامه‌ی هسته‌ای‌ و دور زدن تحریم‌های سازمان ملل متحد را رد کرد.
رویترز پیشتر نوشته بود که هیئت‌های نمایندگی روسیه و بلاروس در سازمان ملل متحد، واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خواند.

شورای امنیت نیز تاکنون در چهار قطعنامه تحریمی خود از تهران خواسته تا غنی‌سازی را که کاربردی دوگانه در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی دارد، متوقف کند، ولی ایران سرپیچی از این خواسته، غنی‌سازی را خط قرمز خود می‌خواند.
XS
SM
MD
LG