لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

رهبران اتحادیه اروپا «اعلامیه برلین» را امضا کردند


« اعلاميه برلين»، به امضای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، خوزه مانوئل باروسو، رييس کميسیون اروپا و هانس گرت پوترينگ، رييس پارلمان اروپا رسيد.
« اعلاميه برلين»، به امضای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، خوزه مانوئل باروسو، رييس کميسیون اروپا و هانس گرت پوترينگ، رييس پارلمان اروپا رسيد.

رهبران اتحاديه اروپا روز يکشنبه، ۲۵ مارس، در برلين، با امضای اعلاميه ای سال ۲۰۰۹ را به عنوان آخرين مهلت برای آماده کردن توافق نامه ای جديد برای جايگزين کردن قانون اساسی اروپا اعلام کردند.


مردم دو کشور فرانسه و هلند در همه پرسی سال ۲۰۰۵ به قانون اساسی اروپا رای منفی دادند و پس از اين تاريخ بسياری از سياستمداران اروپا به فکر تغييرات اساسی در آنچه که قانون اساسی اروپا ناميده شد افتادند.


« اعلاميه برلين» در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد اتحادیه اروپا، به امضای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، خوزه مانوئل باروسو، رييس کميسیون اروپا و هانس گرت پوترينگ، رييس پارلمان اروپا رسيد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ، کلمه «اساسی» در اين اعلاميه دو صفحه ای به درخواست بسياری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا به خصوص بريتانيا، جمهوری چک و لهستان ذکر نشده است.


در «اعلاميه برلين» که در موزه تاريخ آلمان روز يکشنبه به امضا رسيد، کشورهای عضو گفتند که ما در اين هدف متحد هستيم که اتحاديه اروپا را بر بنياد مشترک جديدی پيش از انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۰۹ قرار دهيم.


در اين اعلاميه از دستاوردهای اتحاديه اروپا در پنجاه سال گذشته از جمله صلح، ثبات و پول مشترک يورو در اروپا ستايش شده است. در اين اعلاميه همچنين از چالش هايی که اروپا در پيش روی دارد از جمله مقابله با تروريسم و نژادپرستی و همچنين گرمايش زمين نام برده شده است.


آنگلا مرکل در سخنرانی پيش از امضای اعلاميه گفت که که نهادهای اتحاديه اروپا بايد طوری دمکراتيک و موثر عمل کنند که برای شهروندان قابل درک باشد .


خوزه مانوئل باروسو نیز از رهبران کشورهای اروپايی خواست تا هر چه زودتر مساله قانون اساسی را حل کنند تا از بقيه دنيا عقب نيافتند.


XS
SM
MD
LG