لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

بایدن: آمریکا به هیچ نیروی دمکراتیکی پشت نمی کند


جو بایدن
جو بایدن
جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در پراگ گفته است که آمریکا به هیچ نیروی دمکراتیکی پشت نمی کند، ولی با این حال دمکراسی را نیز دیکته نمی کند.

جو بایدن در گفت وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در پراگ در مورد ابراز نگرانی برخی از ایرانی ها که آمریکا مسایل حقوق بشری را در ایران نادیده می گیرد و فقط مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی برایش مهم است، گفت: «ما هرگز چنين کاری نکرديم و نخواهيم کرد. ما به هيچ نيروی دمکراتیکی پشت نمی کنيم چرا که چنين امری به ضرر منافع ما در دراز مدت است. ولی ما ین را هم می دانیم که ما نمی توانيم دمکراسی را ديکته کنيم.»

اخیرا شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و مدافع حقوق بشر، آمريکا و غرب را متهم کرد که چشمان خود را بر نقض حقوق بشر در ايران بسته‌اند.

خانم عبادی گفته بود که غرب در سه سال گذشته فقط در مورد متوقف کردن برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم در ايران با مقامات این کشور صحبت کرده و این موضوع برای غرب مهم‌تر از وضعیت حقوق بشر در ایران است.

آقای بایدن در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی تصریح کرده است: ما معتقديم اکثر مردم ايران دشمن آمريکا نيستند و می خواهند رابطه دوستانه ای با ما داشته باشند.

وی در مورد برنامه هسته ای ایران گفت اين به نفع مردم ايران، آمريکا و جهان است که اين کشور بمب اتمی نسازد چرا که اين فقط برای تهديد اروپا و دیگر کشورها نيست بکه یک ایران اتمی موجب سرعت بخشيدن به تسليحات هسته ای در جهان می شود.

معاون رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد:«ما با چين، روسيه و اروپا در مورد برنامه هسته ای ایران گفت‌وگو و تبادل نظر می کنیم».

آقای بایدن افزود: ما به هیچکس یا هیچ نيروی دمکراتيک پشت نمی کنيم و این به ذهن ما هرگز خطور نکرده است.

آقای بایدن همچنین به پرسش های دیگری در مورد مسائل مهم خارجی پاسخ داد. آقای بایدن در مورد پاکستان گفت عملیات نظامی پاسخی مشروع به تهدیدهای جدی است که این کشور را تهدید می کند. وی افزود ما آماده کمک به ارتش پاکستان هستیم البته نه با فرستادن نیرو. من معتقدم که اکثر مردم این کشور بر این باورند که پاسخ محکمی به عملیات تروریستی داده شود.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در واپسین مرحله از سفر خود به اروپای شرقی و اروپای مرکزی، پنجشنبه وارد پراگ، پایتخت جمهوری چک شد تا درباره طرح نوین دفاع موشکی آمریکا در اروپا رایزنی کند.
XS
SM
MD
LG