لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

معاون رییس جمهور آمریکا: ایران باید پاسخگوی اقدامات خود باشد


جو بایدن
جو بایدن
جو بايدن، معاون رییس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه‌ تلويزيونی ای.بی.سی با اشاره به اتهامات واشینگتن مبنی بر دست داشتن دو ايرانی در طرح ترور سفير عربستان، گفت: اين اقدام وحشتناکی است و ايران بايد پاسخگوی اقدامات خود باشد.

مقام های آمريکا روز سه شنبه دو ايرانی را به تلاش برای حمله به سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور عادل الجبیر، سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم کردند.

اين دو ايرانی، «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله، و «غلام شکوری» معرفی شده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است و گفته می شود که وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران است.

جو بايدن در مورد اقدامات آمريکا گفت: «هيچ گزينه‌ای از روی ميز کنار گذاشته نشده است.»

سخنان آقای بايدن در حالی بيان می شود که پيشتر مقامات ارشد دولت اوباما گفته بودند که پاسخ ايالات متحده به اين اقدام ايران شامل عمليات نظامی نخواهد بود.
دولت اوباما در صدد است حمايت جهانی را از واکنش احتمالی آمريکا علیه ایران به دست آورد.
آقای بايدن که در برنامه‌ «صبح بخير آمريکا» شرکت کرده بود گفت:‌ «نقض يکی از بنيادی‌ترين اصول ديپلماتيک اقدامی شرم آور است.»

استيو فيلد، سخنگوی ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا نيز گفت که اين کشور در حال رايزنی با آمريکا و ديگر کشورها در مورد به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران است.
وی افزود: بريتانيا در مورد احتمال اقدام در سازمان ملل نيز در حال رايزنی است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات بريتانيا می گويند اين کشور احتمالا با هر گونه اقدام نظامی عليه تهران مخالفت خواهد کرد.

اتحاديه اروپا نيز با ابراز نگرانی عميق از اين خبر اعلام کرد در صورت اثبات داده ها، اين واقعه نقض مهم قوانين بين المللی محسوب می شود.
سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از دولت ايران خواست تا با سيستم قضايی آمريکا همکاری کامل کند.

اعلام خبر کشف توطئه دو ایرانی برای قتل سفیر عربستان در آمریکا، خشم تهران را برانگيخت. رييس مجلس ايران گفته است که آمريکايی ها نمی توانند «با اين رفتار لجن»، جلوی موج بيداری اسلامی در منطقه را بگيرند.

علی لاريجانی روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس، غرب را در وضعيت «سکته سياسی» توصيف کرد و گفت که آمريکا می خواهد «بحران جديدی را به صورت موهون ايجاد کرده و بين کشورهای منطقه مساله سازی کند.»
XS
SM
MD
LG