لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

بن لادن، میلیونری که تروریست شد


 بن لادن همراه خانواده اش در سفری به سوئد در سال ۱۹۷۱. اسامه بن لادن در اين عکس با دايره مشخص شده است.
بن لادن همراه خانواده اش در سفری به سوئد در سال ۱۹۷۱. اسامه بن لادن در اين عکس با دايره مشخص شده است.
اسامه بن لادن، یکی از ۵۰ فرزند يک تاجر ميليونر عربستانی بود که در جوانی به جنگجویان عرب در افغانستان پیوست که علیه ارتش سرخ شوروی می جنگیدند.

وی چند سال بعد گروه القاعده را پایه گذاری کرد و به معروفترین تروریست جهان بدل شد. در زیر تاریخچه ای از گذشته زندگی اسامه بن لادن می آید.

۱۹۵۷- اسامه بن لادن در رياض، پایتخت عربستان سعودی، به دنيا آمد. وی يکی از ۵۰ فرزند يک تاجر ميليونر بود.

۱۹۷۶- در دانشگاهی در جده به تحصيل مديريت و اقتصاد پرداخت.

۱۹۷۹- در تاريخ ۲۶ دسامبر ۱۹۷۹، نيروهای شوروی به افغانستان حمله کردند.

۱۹۸۴- بن لادن از طريق مرکزی در پيشاور پاکستان از داوطلبان عرب که راهی جنگ با نيروهای شوروی بودند، حمايت کرد.

۱۹۸۶- در اين سال بن لادن در پيشاور مستقر شد و آغاز به خريد اسلحه کرد. وی گروه کوچکی از جنگجويان داوطلب را سازماندهی کرد.

۱۹۸۸- القاعده در اين سال پايه‌گذاری شد و به مرکزی برای اسلام‌گرايان تندرو تبدیل شد.

اعضای این گروه خواستار برقراری حکومت‌های بنيادگرا در کشورهايشان هستند و از آمريکا، اسرائيل و دولت‌های مسلمان هم پيمان واشينگتن ابراز تنفر می‌کنند.

۱۹۹۱- بن لادن با هم‌پيمانی آمريکا و عربستان سعودی در جنگ عليه عراق مخالفت کرد. در اين سال، بن لادن عربستان سعودی را ترک کرد.

۱۹۹۳- خانواده بن لادن ، اسامه را از فعاليت‌های تجاری خانوادگی که در زمينه ساخت‌وساز است، کنار گذاشت.

۱۹۹۴- در نهم آوريل، عربستان سعودی از تبليغات ضد سعودی بن لادن خشمگين شد و وی را از حق شهروندی اين کشور محروم کرد.

۱۹۹۶- در ماه مه اين سال پس از آنکه واشينگتن دولت سودان را تحت فشار قرار داد، بن لادن اين کشور را ترک کرد و به افغانستان رفت.

وی در ماه اوت با انتشار فتوايی خواستار کشتن پرسنل نظامی آمريکا شد. در ماه اکتبر ، آمريکا بن لادن را مظنون اصلی دو بمبگذاری در عربستان سعودی دانست. ۲۴ سرباز آمريکايی و دو هندی در اين بمبگذاری ها جان باختند.

۱۹۹۸- در هفتم اوت انفجار کاميون بمبگذاری شده در نزديکی سفارتخانه های آمريکا در نايروبی و دارالسلام موجب کشته شدن ۲۲۴ نفر از جمله ۱۲ آمريکايی شد. آمريکا بن لادن را متهم اصلی طراحی اين بمبگذاری دانست.

اسامه بن‌لادن، زندگی یک تروریست جهانی


۲۰۰۰- ۱۲ اکتبر؛ القاعده به ناو آمریکایی يو اس اس کول در بندر عدن در يمن حمله کرد و ۱۷ ملوان را کشت.

۲۰۰۱- ۱۱ سپتامبر؛ چهار هواپيمای مسافربری توسط القاعده ربوده شد. دو هواپيما بر ج های دو قلو نيويورک را هدف قرار داد و هواپيمای سوم به پنتاگون اصابت کرد. هواپيمای چهارم در پنسيلوانيا سقوط کرد.

در اين عمليات تروريستی سه هزار تن از ملیت های مختلف در نيويورک، ويرجينيا و پنسيلوانيا جان باختند. در یک فيلم ويدئويی منتشر شده، بن لادن تخريب برج های دو قلو را ورای انتظار القاعده از اين عمليات توصيف کرد.

۱۷ سپتامبر جرج بوش، رئيس جمهور وقت آمريکا خطاب به حکومت در طالبان در افغانستان گفت که «بن لادن را تحويل دهيد: زنده يا مرده.»

آمريکا هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان که از تحويل دادن بن لادن خودداری کرده بود، حمله کرد. القاعده سال ها در افغانستان تحت رهبری طالبان پايگاه داشت و نيروهای خود را آموزش می داد.

۲۰۰۲- شبکه تلویزیونی الجزيره، روز ۱۰ سپتامبر نوار صوتی منسوب به بن لادن را پخش کرد که در آن رهبر القاعده از هواپيما ربايان يازده سپتامبر ستايش کرده و می گوید آنها سير تاريخ را تغيير دادند.

در ماه نوامبر القاعده عمليات انتحاری در هتل مومباسا، در سواحل کنيا، را که مملو از مسافران اسرائيلی بود بر عهده گرفت. بر اثر اين حملات ۱۵ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند.

۲۰۰۴- بن لادن با انتشار یک فيلم ويدئویی در زمان انتخابات رياست جمهوری آمریکا، جرج بوش را به تمسخر گرفت.

۲۰۰۶- بن لادن در ماه ژانويه پس از يک سال سکوت، پيامی منتشر کرد تا نشان دهد که هنوز رهبر القاعده است.

۲۰۰۷- وی در ماه سپتامبر با انتشار یک ويدئو برای نخستين بار ظرف سه سال، گفت که آمريکا عليرغم قدرتش آسيب پذير است.

۲۰۰۸- در ۱۸ مه، بن لادن از مسلمانان خواست که محاصره نوار غزه توسط اسرائيل را بشکنند. رهبر القاعده همچنين خواستار جنگ با کشورهای عربی شد که با اسرائيل در رابطه هستند.

۲۰۱۰- وی در روز ۲۴ ژانويه در نواری صوتی، بمبگذاری نافرجام در يک هواپيمای آمريکايی در روز ۲۵ دسامبر را بر عهده گرفت و خواستار برنامه ریزی برای حملات بيشتر در خاک آمريکا شد.

دو روز بعد، باراک اوباما گفت که عمليات آمريکا القاعده را تضعيف کرده است.

۲۰۱۱- اول ماه مه، باراک اوباما اعلام کرد که بن لادن در پاکستان کشته شده و جسدش در اختيار نيروهای آمريکايی است.
XS
SM
MD
LG